Gå til innhold Gå til søk

Byggesak

Går du med byggeplaner, for eksempel nytt hus eller ny terrasse? Du må som hovedregel alltid ha tillatelse fra kommunen før du igangsetter bygging. Tillatelse kan du få ved å sende inn søknad.

Med disse sidene vil vi forsøke å veilede deg i forhold til det du ønsker å bygge. Det finnes ulike regler og fremgangsmåter avhengig av hva du skal bygge.

Byggetiltakene deles inn i tre hovedkategorier:

  1. Tiltak unntatt søknadsplikt Noen mindre tiltak kan gjennomføres uten kommunal saksbehandling. Men enkelte forutsetninger må være oppfylt. De vanligste tiltak som ofte er fritatt fra byggesaksbehandling er bygging av trapp, innsetting av takvindu og mindre fasadeendringer.
  2. Søknad om tiltak uten ansvarsrett – Tiltak hvor du som ufaglært privatperson kan søke. I disse sakene har du selv ansvar for at tiltaket oppfyller alle krav som er gitt i lover, forskrifter og planer. De vanligste tiltak i er garasjer, terrasser og tilbygg.
  3. Søknad om tiltak med ansvarsrett – Større tiltak krever at søknad sendes inn av profesjonell aktør som innehar nødvendig kunnskap om plan- og bygningsloven. Søkers kunnskap må dokumenteres gjennom utdanning og praksis, eller ved at det foreligger sentral godkjenning av foretaket. Eksempler på tiltak som er søknadspliktig er bolighus og større bygninger, endring av tak og bruksendring til utleieleilighet. Det finnes tre forskjellige søknadsformer.

 
Under ”Hva skal du bygge?” i venstremenyen finner du en liste over forskjellige tiltak. Under hvert tiltak vil du finne relevant informasjon i forhold til det du har tenkt å bygge.

Skulle du oppdage feil eller mangler på disse sidene, så beklager vi det, og ber deg tipse oss slik at vi kan rette det.

 

Gebyr for saksbehandling
Normalt tas det betalt for behandling av saker, se Betalingsreglement

OBS: Fra 1.juli 2014 heves gebyrene med 10% i forhold til det som står i regulativet. Oppdatert gebyrregulativ vil offentliggjøres så fort som mulig.


 

Les siste nytt om byggesak, og om avdelingen her.

Publisert
11.11.2007
Sist endret
24.11.2015

Selvbetjening

Les mer

Kontakt oss

Ringerike kommune

Besøksadresse
Servicetorget 
Osloveien 1, 3511 Hønefoss 

Servicetorget er åpent
mandag-fredag kl. 09.00-15.00

Postadresse
Postboks 123 Sentrum

3502 Hønefoss

Telefon: 32 11 74 00
Telefaks: 32 12 50 30

Ansattes telefon og epost

Tjenestesteder A - Å

Facebook   Twitter   Linkedin


In English English



send siden som epost Tips noen om denne siden

Kommunevåpen Ringerike kommune    Ringerike kommune - 32 11 74 00 - e-post: postmottak@ringerike.kommune.no - Nettredaktør: Evi Mathilassi Lien    Følg oss på Twitter Linkedin

                                 
Google
Tilpasset søk