Du er her: Hjem / Arkiver / Arkiv 2020 / Tips til god psykisk helse

Innhold

    Tips til god psykisk helse

    Det å være isolert fra andre i lengre tid kan være utfordrende og slite på psyken. Det er normalt å få reaksjoner i kriser. Vi har noen råd om hva du kan gjøre for å ta vare på din mentale helse i hverdagen.

    Det er helt vanlig å få reaksjoner

    Alle kan oppleve engstelse, usikkerhet og forvirring under kriser, og det er flere kilder til stress i den situasjonen vi opplever nå. Det er helt normalt å bli mer stresset nå enn vanlig. Normale stressreaksjoner kan være at du:

    • blir mer passiv enn før
    • endrer døgnrytme
    • kjenner på sinne/irritasjon
    • føler deg rastløs/forvirret
    • får flere av negative tanker
    • får mindre energi
    • sover dårligere
    • er mer bekymret enn tidligere
    • er mindre sosial

    For de fleste vil slike reaksjoner være forbigående. 

    Det er normalt å oppleve reaksjoner i en stressende situasjon. Disse psykiske reaksjonene er normale måter å reagere på, i en unormal situasjon. Hjernen vår er laget for å beskytte oss, derfor er det vanlig at den reagerer og fokuserer på potensielle trusler.

    (Artikkelen fortsetter under bildet)

    Tips til bedre psykisk helse

    For å dempe og forebygge disse reaksjonene før de blir hemmende anbefaler vi noen tiltak:

    Lag en plan eller et skjema over aktiviteter i løpet av dagen eller uken. Oppretthold dine daglige rutiner, ha faste tidspunkt for måltider, skill mellom helg og hverdag.

    Husk å sette av tid til aktiviteter du vet gir deg glede, mening og mestring.

    En plan er best om den ikke bare inneholder alt du «må». Husk å ta vare på deg selv. Unngå vaner som kan gjøre det vanskeligere for deg selv, for eksempel for mye alkohol eller røyking. Det er lettere å ta vare på andre, når du tar vare på deg selv.

    Vær bevisst på hvor mye tid du skal bruke på å lese nyheter. Det samme gjelder sosiale medier. Blir du urolig og stressa – ta pauser.

    Vær også kildekritisk.

    Bruk kilder som Folkehelseinstituttet, Helsenorge og NRK (eller større nyhetskanaler).

    Unngå for mye skjermtid

    Husk å ha gode pauser fra skjermen i løpet av dagen. Dette er viktig for oss alle, både for dem som har hjemmekontor og ellers.

    Ha faste tider for når du står opp og legger deg,slik at du får nok søvn. Jo mindre søvn du får, jo mer utsatt er du for å bekymre deg og bli engstelig. Forsøk å ikke sove på dagtid og få nok dagslys. Å stå opp til samme tid hver dag er godt for søvnkvaliteten.

    Da får du mer energi og overskudd til å håndtere hverdagens utfordringer når du spiser variert, sunt og regelmessig.

    Kom deg ut minimum en gang om dagen – om så bare i hagen/utenfor boligen din. Frisk luft og dagslys er viktig for vår psykiske helse.

    Ønsker du ideer til hvordan du kan være fysisk aktiv ?

    @FrisklivssentralenRingerike på Facebook og på nett:

    Fysisk aktivitet og maltider i hverdagen (for deg med barn)

     Vær mentalt aktiv! Les en god bok, spill spill, hør på musikk, skriv dagbok eller gjør noe kreativt.

    På Facebook, kan du sjekke ut gruppen «Digitalscene» og «Hønefoss by» Her blir det lagt ut livearrangementer, både konserter og show.

    Du kan ta kontakt gjennom å bruke:

    • sosiale medier
    • videosamtaler
    • telefonsamtaler
    • meldinger

    Det er godt å dele både bekymringer og gleder med andre. Det er ekstra viktig for deg som bor alene å prate med noen som kan gi deg andre ting å tenke på.

    Husk å hold god avstand til folk ute og følg nasjonale myndigheters råd.

    Alenetid er også viktig

    Husk også at i et hjem med flere andre som er hjemme så kan du også ha behov for «alenetid».

    Godta at vi alle takler pandemien ulikt. De du bor med eller dine venner kan takle dette annerledes enn deg. Det finnes ingen rett eller feil måte å tenke på. Møt hverandre med forståelse. Det er også normalt at det blir litt gnisninger i husstanden når man er så mye sammen. Her er det viktig med litt alenetid og vise respekt for hverandres følelser.

    (Artikkelen fortsetter under bildet)

    For deg som er forelder og trenger råd om hvordan mestre familiehverdagen, ta vare på barn og unges psykiske helse og hvordan du kan snakke med barn om Korona kan du få tips om her:

    helsenorge.no

    bufdir.no

    Når du holder avstand, blir hjemme og følger myndighetenes råd, bidrar du aktivt til å ta hensyn til utsatte innbyggere i risiko og hjelper samfunnet med å raskere redusere smitte. Tenk over hvordan du kan bidra ved å støtte og hjelpe andre.

    Nyttig selvhjelpsmateriell

    Hvordan håndtere vanskelige tanker og følelser under Korona:

    Assistert selvhjelp

    App for stressmestring:

    SMART for hjelp til stressmestring 

    Hvis du kjenner deg nedstemt, har angstsymptomer eller søvnproblemer kan du se her:

    selvhjelpsmateriell fra nhi.no


    Hvis du sliter med å håndtere psykiske stressreaksjoner på egen hånd, bør du ta kontakt med din fastlege.

    Du kan også ringe følgende telefonnummer:

    Mental helses hjelpetelefon 116 123 (gratis og døgnåpen)

    Alarmtelefonen for barn og unge 116 111 (gratis og døgnåpen)

    Beredskapstelefon for barn og unge i Ringerike  904 78 405 (åpen 10-20, mandag-fredag)

    Er du akutt syk og trenger legehjelp, skal du ringe:

    • Fastlegen din på dagtid mellom klokken 08.00 og 15.30
    • Legevakten ellers på døgnet 

    Er du usikker på om du bør teste deg?

    Prøv tjenesten Koronasjekk, for å se om du trenger en test.

    Skal du bestille koronatest?

    Du kan bestille test på nettet. Du må logge deg inn med elektronisk ID, fylle ut skjema som sendes elektronisk.

    Skjema for å bestille koronatest  

    Bestillingene behandles alle hverdager mellom klokken 08.30 og 14.30. Du vil motta en SMS-melding med informasjon om tid for oppmøte, evt ringer vi deg opp hvis vi trenger mer informasjon.

    Alle henvendelser behandles fortløpende, og ved stor pågang kan det ta litt tid før du får svar fra oss. Det er ikke nødvendig å ta kontakt med oss etter at du har sendt inn skjema.

    Hvis du har problemer med å bestille time elektronisk, kan du ringe koronatelefonen på tlf 941 40 707

    Koronatelefonen er betjent:
    Hverdager kl 9.00 - 15.00

    Du kan også ta kontakt med oss på e-post korona@ringerike.kommune.no.

    Om du ikke kan vente til neste hverdag med å få testet deg, må du kontakte legevakten

    Har du spørsmål eller behov for mere informasjon om korona, anbefaler vi at du:

    • Går inn på nettsidene til Folkehelseinstituttet (FHI) eller Helsenorge
    • Ringer Helsedirektoratets informasjonstelefon for korona 815 55 015
    • Kontakter Smittevernkontoret i Ringerike 

    Smittevernkontoret i Ringerike

    Koronatelefon: 941 40 707

    Telefonen er betjent:
    Hverdager kl 9.00 - 15.00

    E-post: korona@ringerike.kommune.no

    Adresse: Familiens Hus, Storgaten 13, i Hønefoss sentrum

    Adresse for teststed: Norderhovsgaten 22 i Hønefoss sentrum

    Telefon for å melde testresultater fra mikrobiologen og nærkontakter fra andre kommuner: 480 62 578

    Telefonen er betjent:
    Hverdager kl 8.00 - 19.30
    Helg- og helligdager kl 10.00 - 16.00

    Chat - si det med ord (08-23 alle dager)

    Andre relevante nettsider:

    https://hjelptilhjelp.no

    https://selvhjelp.no/

    napha.no

    Siste endret: 06.04.2020

    Fant du det du lette etter?

    Takk for din tilbakemelding

    Hva forsøkte du å finne?