Du er her: Hjem / Aktuelt / Bevegelsesglede og hyggelige måltider

Innhold

    Bevegelsesglede og hyggelige måltider

    Barna trenger fysisk aktivitet og sunn mat også når barnehagen og skolen er stengt. Dugnadsånden fører til at det kryr av gode tips der ute. Vi har samlet noen av disse, og håper at noen kan inspirere deg til gode måltider og morsomme aktiviteter, hver dag!

    Lag mat sammen!

    Et sunt kosthold for barnet ditt behøver ikke være vanskelig å få til. 

    Barna lærer mye gjennom å delta i matlaging, og det finnes mange sider med inspirasjon til spennende og morsomme oppskrifter. 

    La dere friste av grønne pannekaker, smakfulle pinnebrød, fisketaco, kjøleskapsgrøt og leksesnacks.
    Oppskriftene finner du her:

    Fyll på med frukt og grønt på Frukt.no.

    På Smaksverkstedet kan du finne aktiviteter med mat, du kan gjøre sammen med barna.

    Små grep skal til for å få i seg den næringen dere trenger

    Helsedirektoratet anbefaler at vi spiser variert.

    • Spis mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk.
    • Spis mindre mengder av bearbeidet kjøtt (feks pølser), rødt kjøtt (feks biff), salt og sukker.

    Bevegelsesglede

    Regelmessig fysisk aktivitet er nødvendig for vekst, utvikling og god helse for barn og unge. 

    Finn på noe gøy:

    • som får hjertepumpa til å slå raskere
    • minst 60 minutter i løpet av dagen

    men del gjerne opp i flere økter!

    Vi er heldige som bor i Ringerike, og har mye plass rundt oss utendørs. Natur og frisk luft er god medisin mot kjedsomhet og negative tanker. 

    Dra på tur sammen

    Bli enige om et turmål sammen med barna. Kanskje finner dere mange uoppdagede skatter langs veien? 

    Husk å hold god avstand til folk dere møter, og følg med rådene fra nasjonale myndigheter.

    Ut med sykkel?

    Det er gode sykkelforhold nå og færre biler på veiene. Hva med en sykkeltur?

    Bli med på leken!

    Det er også gøy med aktiviteter i hagen eller andre uteområder nær deg. Børst støv av gode, gamle regler eller aktiviteter som:

    • hermegåsa
    • boksen går
    • hoppe «paradis»

    Andre aktiviteter dere kan finne på er:

    • Lag en hinderløype hvor du kan krype, hoppe, gå gjennom og balansere.
    • Kast en ball på mange forskjellige måter til hverandre.
    • Lek sisten, stiv heks eller haien kommer.

    Barna har helt sikkert noen ideer til aktiviteter.

    Bli med! Det er ikke bare barna som har godt av aktivitet!

    Hent inspirasjon fra internett

    Fysisk aktiv læring er en facebookside der finnes de mange gode ideer til aktiviteter som stimulerer fysiske og kognitive ferdigheter.

    Dette er morsomt for liten og stor!

    • Logg deg inn gratis på «Aktiv og glad» ved å bruke «aktiv» som både brukernavn og passord. Her finnes mange ulike aktiviteter som er ledet av barn og ungdom.

    Vi håper at noen av disse tipsene kan inspirere deg og dine familie til gode måltider og litt fysisk aktivitet hver dag!

    Lykke til!

    Hilsen oss i HOPP Ringerike

    Siste endret: 20.03.2020

    Fant du det du lette etter?

    Takk for din tilbakemelding

    Hva forsøkte du å finne?