Du er her: Hjem / Aktuelt / Ryddeaksjon 20. og 21. september

Innhold

    Ryddeaksjon 20. og 21. september

    Da er klarsignalet gitt, og gode krefter samler seg nå for å rydde langs elvebreddene fra Hvalsmoen og ned til Helgelandsmoen. Datoene som gjelder er 20. og 21. september. Bli med på dugnaden, «La oss rydde opp byen vår!»

    Felles innsats

    Det hele startet med en idè hos Ringerike Røde kors sin ungdomsgruppe og sammen med Ringerike frivilligsentral, kommunen, HRA og Vardar blir dette nå en storstilt dugnad for å rydde opp etter uværet og flommen.

    Frivilligkoordinator i Ringerike kommune, Reni Karoline Odden, sier mange har meldt sin interesse.

    - Under "Hans", og nå i etterkant, opplever vi et stort engasjement blant innbyggere som ønsker å bidra. Derfor veldig gøy at vi nå kan invitere til felles dugnad og rydde byen vår sammen.

     

    Bildet viser Reni Karoline Odden og Ellen Margrethe Stabursvik som inviterer til dugnad. De står foran Hønefoss gamle skole.

    Møt opp og bli med på dugnaden, oppfordrer frivillligkoordinator Reni Karoline Oddden og Ellen Margrethe Stabursvik, rådgiver klima og miljø.(foto: Ringerike kommune)

    Når og hvor?

    • Dato: 20. og 21 september.
    • Klokka: 12-15 og klokka 16-19 (begge dager)
    • Oppmøte: Frivillighetens hus (Tidligere Hønefoss skole)


    Dugnaden deles opp i to økter, med en pause i mellom. Da er det mulig å delta enten på dagtid eller ettermiddag/kveld. Eller begge deler!

    Under aksjonen skal det ryddes i områder som strekker seg langs elvene våre, fra Hvalsmoen til Helgelandsmoen.


    Målet er å rydde elvebreddene for plast, kvister og annet som flommen har tatt med seg. Større trær og trevirke kan samles. Dette vil bli hentet i etterkant. Under aksjonen samarbeider vi med HRA og Vardar. Det er derfor viktig at avfallet blir sortert slik at det kan gjenvinnes. Informasjon om dette vil bli delt ut ved oppmøte.

     

    Bildet viser to personer som rydder søppel på Petersøya.

    Mye plast og søppel har samlet seg langs elvebredden. Petersøya er et av stedene det skal ryddes. (foto: Ringerike kommune)

     

    Hva skal jeg ta med?

    Du trenger gode sko/støvler og klær som "tåler litt". I tillegg er det fint om du har med en rake eller hagesaks - dersom du har. Husk også litt drikke.

    Du får utdelt hansker, søppelposer og informasjon om hvordan ryddeaksjonen foregår og hvor du kan rydde. (det deles inn i grupper)

    Dugnad = hygge seg


    Det blir servering på Frivillighetens hus. Det skjer mellom klokka 14.30-16.30 begge dager. Velkommen til en viktig aksjon med sosialt tilsnitt!

    Egen aksjon - en annen dag?

    Dersom du ikke har anledning til å være med disse dagene, men gjerne vil rydde en annen dag, så ta kontakt med vår Frivilligkoordinator. Så kan dere avtale nærmere. (se kontaktinfo lenger ned)

    En kan nemlig opprette en egen ryddeaksjoner i portalen www.ryddenorge.no. Det er viktig å opprette en slik, så du slipper å betale for å levere sortert avfall hos HRA. Her opprettes det egne ryddekoder som kan benyttes for å levere sortert avfall hos HRA på Trollmyra.

    Bildet viser noen som rydder søppel på Petersøya.

    (foto: Ringerike kommune)

    Spørsmål?

    Har du spørsmål, kan du ta kontakt med:

    Rådgiver enhet klima og miljø, spørsmål om sikkerhet og miljø
    Ellen.Margrethe.Stabursvik@ringerike.kommune.no

    Frivilligkoordinator, spørsmål om frivillig engasjement
    Reni.odden@ringerike.kommune.no

    Siste endret: 21.09.2023

    Fant du det du lette etter?

    Takk for din tilbakemelding

    Hva forsøkte du å finne?