Du er her: Hjem / Aktuelt / Betal faktura fra kommunen med vipps!

Innhold

    Betal faktura fra kommunen med vipps!

    Fra 1. desember kan innbyggerne i Ringerike velge å motta og betale faktura fra kommunen via mobilappen Vipps

    Enklere for deg, billigere for oss

    – Det er ikke tvil om at det er positivt for oss om vi kan sende færre fakturaer i posten. Men det er verken grunnen eller starten for at vi nå digitaliserer fakturautsendelsene. Folk forventer det rett og slett, sier leder for kommunal innkreving og Skatteoppkrever i Ringerike og Hole, Lisabeth Andersen.

    Kommunen har hengt litt etter, men nå kommer vi også på banen. Årlig sender vi ut omtrent 110 000 regninger, så det bruker vi mye tid og penger på. Mange kommuner tilbyr allerede Vipps som betalingsform til sine innbyggere, vi er ikke de første, men heller ikke de siste, fortsetter hun.

    Det koster ikke noe i gebyrer å betale via Vipps og du slipper å taste lange og knotete KID-nummer. – Litt av poenget er at det skal være enklere for innbyggerne våre. Enten det er barnehageregninger, skatt eller vann og avløpsgebyrer, utdyper Andersen. Nå slipper du å få en faktura i posten, eller knote med nettbanken. Regningen får du rett inn på mobilen!

    Hvordan betale med Vipps?

    For å gi oss tillatelse til å sende regninger via Vipps Faktura, må du huke av for det i profilen din i Vipps.

    Deretter får du en varsling hver gang det kommer en ny faktura. Hvis du bruker AvtaleGiro eller eFaktura i dag, må du eventuelt avslutte avtalen i nettbanken for å bruke gå over til å bruke Vipps. Du kan også fortsette å få fakturaen begge steder, fakturaen forsvinner fra Vipps om du betaler den i nettbanken, og omvendt.

    Om du trenger hjelp med å få ordnet med Vipps, eFaktura eller AvtaleGiro kan du ta kontakt med Servicetorget, så skal vi hjelpe deg så godt vi kan, eller møt oss på Biblioteket den 10. desember. (les mer om det lenger ned)

    Du kan fortsatt motta regninger i posten

    Hvis du ikke ønsker å benytte deg av Vipps som betalingsmåte, behøver du ikke foreta seg noe som helst.

    – Det er fremdeles mange som ønsker å motta regningene sine i nettbanken eller i posten, og det går helt fint. Det skal vi ikke slutte med, sier Andersen. Men den vil fra desember ikke ha giroblankett nederst, det kan du få tilsendt fra banken din. All betalingsinformasjon vil selvsagt fortsatt stå på.

    Du kan lese mer om fakturautsendelser fra oss her

    Vi hjelper deg!

    Er du ikke så digital som du skulle ønske? Trenger du hjelp med å få til eFaktura eller Vipps? Kjenner du noen som ønsker å bli bedre på dette?

    Tirsdag 10. desember fra 12-15 er vi, sammen med Sparebank 1 Ringerike Hadeland og Hønefoss Sparebank tilgjengelig på Biblioteket.

    Vi hjelper deg med nettbanken, Vipps eller andre fakturaspørsmål! Kom innom, det er gratis og du trenger ikke melde deg på.

    Velkommen skal du være!

    (Bruker du en annen bank, er det ikke sikkert vi kan hjelpe deg med alt du måtte lure på. DNB hadde ikke mulighet til å delta, men de ønsker alle kunder velkommen innom egne lokaler).

    Siste endret: 29.11.2019

    Fant du det du lette etter?

    Takk for din tilbakemelding

    Hva forsøkte du å finne?