Innhold
Befolkningsvarsling
Adressebasert varsling
SMS-varsling
Innbyggere med fast adresse i Ringerike kommune blir varslet med melding på mobiltelefon.
Systemet styres og administreres av teknisk sektor og brukes til å informere innbyggere om:
- krisehendelser
- problemer med vann og avløpstjenesten knyttet til adressen
Lokasjonsbasert varsling
SMS-varsling
Alle som befinner seg innenfor et avgrenset geografisk område blir varslet med en melding på mobiltelefonen.
Systemet brukes ved hendelser der det er:
- fare for liv og helse
- behov informasjon og evakuering ved hendelser som:
- skred, skogbrann, terrorhandlinger, ran, storbrann, gassulykker, atomulykker, pandemier
Varslinger over kommunegrensene
Med dette systemet kan vi for eksempel støtte politiet ved behov. Vi samarbeider med Jevnaker og Hole kommune når det er aktuelt å varsle hendelser som går over kommunegrensene. Det er også mulig å sende informasjon til mobiler som har vært på gjennomreise i kommunen.
Systemet styres av kriseledelsen i kommunen og administreres av beredskapsleder.
Hva skjer dersom vi må evakuere?
Får du varsel om å evakuere må du alltid følge politiets instruksjoner. Forlat huset umiddelbart dersom du blir bedt om det. Skru av komfyren, og har du tid så lukk vinduer og lås døren.
I en evakuering er du ansvarlig for å ta vare på deg selv så langt det er mulig. Det betyr at alle som kan, må selv sørge for transport, husly og mat. Kommunen vil prioritere å hjelpe innbyggere som får hjemmetjenester, institusjonstjenester eller de som ikke har mulighet til å evakuere selv.
Tenk gjerne igjennom på forhånd hvor du og din familie kan evakuere til. Det kan for eksempel være familie eller bekjente.
Foto: DSB
Dette bør du ha med:
• Identifikasjonspapirer som pass, bankkort eller førerkort
• Lommebok, mobiltelefon og lader
• Klær og toalettsaker for tre dager
• Medisiner som du eller noen i familien trenger
• Utstyr til små barn (bleier, babymat, tåteflasker, leker)
Ved bortfall av strøm og mobilnett
Dersom du mister strøm og mobilnett, men trenger hjelp, så anbefaler vi de som bor utenfor bygrensa å oppsøke brannstasjonene. Nes og Sokna brannstasjoner er oppmøtested for innbyggere som trenger hjelp, varsle nødetater eller få informasjon fra kommunen ved bortfall av strøm og mobilnett.
Brannstasjon har mulighet til å kommunisere via nødnett eller via et eget reservenett hvis nødnett også har falt ut.
Aktuelle hendelser kan være ekstremvær med mye vindfall som har falt ned på strømledninger eller en generell langvarig svikt i strøm eller mobilnett.