Du er her: Hjem / Sykling i Ringerike / Hønefoss som sykkelby

Innhold

    Hønefoss som sykkelby

    Hønefoss ble utnevnt til sykkelby av Buskerud fylkeskommune og Statens vegvesen i 2015.

    Sykkelbyen Hønefoss

    Kriteriene for å bli sykkelby er at kommunen har en godkjent plan for det overordnede sykkelvegnettet og at kommunen er aktiv deltaker i prosjektet, også økonomisk.

    Kommunen forplikter seg til å gjennomføre tiltak for å gjøre det lettere å være syklist i Hønefoss.

    Ny sykkelbyavtale for Hønefoss. Fra venstre Olav Skinnes fra Buskerud fylkeskommune, Kjell B. Hansen, ordfører i Ringerike kommune og regionvegsjef Hans Jan Håkonsen.

    "Sykkelby"-prosjektet skal gi synlige effekter på kort sikt. Det skal gjennomføres tiltak som:

    • få flere til å sykle
    • øker fremkommeligheten for syklistene
    • bedrer trafikksikkerheten

    Hønefoss er som sykkelby medlem av sykkelbynettverket. Det er et faglig nettverk for byer og tettsteder som ønsker å gjøre det tryggere og mer attraktivt å sykle.

    Utvikling av "sykkelbyer" har vært en del av sykkelstrategien i Nasjonal transportplan. Da Hønefoss ble sykkelby, var målet at sykkelandelen i Norge skulle økes fra 4-5 prosent til 8 prosent i løpet av perioden 2010-2019. Det er lagt opp til et samarbeid mellom stat, fylkeskommune og kommune for å få til dette.

    Siste endret: 28.08.2020

    Fant du det du lette etter?

    Takk for din tilbakemelding

    Hva forsøkte du å finne?