Du er her: Hjem / Eiendomsskatt

Innhold

    Eiendomsskatt

    I Ringerike kommune har vi eiendomsskatt. Det betyr at alle som eier tomt, bolig, fritidsbolig og næringsbygg må betale eiendomsskatt til kommunen.                                                                                                                                                                                                                                            For skatteåret 2019 har kommunestyret vedtatt at alle skattetakstene skal økes med 10 %.

    Hvorfor har vi eiendomsskatt?

    Eiendomsskatten er en viktig inntektskilde for kommunen for å opprettholde gode kommunale tjenester som skole, barnehage, helsetjenester og andre tilbud som bibliotek, vedlikehold av veier, parker osv.

    Kommunestyret har vedtatt eiendomsskatt med hjemmel i Eigedomsskattelova. Under kommunestyrets årlige budsjettbehandling vedtas skattesatsene for året etter, samt størrelsen på bunnfradrag og hvilke eiendommer som skal fritas for eiendomsskatt.

    Vedtekter for eiendomsskatt

    Hvordan beregnes eiendomsskatten?

    Taksten for eiendommen er grunnlaget for eiendomsskatten, og man betaler vedtatte promillesatser i eiendomsskatt hvert år. 

    Satsen er:

    • 3 promille for bolig- og fritidseiendommer
    • 5 promille for næringseiendommer

    Taksten som eiendomsskatten regnes ut fra fastsettes av en sakkyndig nemd, oppnevnt av kommunestyret. Taksten settes på grunnlag av taksering gjennomført av takstmenn. Ved innføring av eiendomsskatt skal alle eiendommer takseres. Dette ble gjort i forbindelse med innføringen i 2008. Taksten skal gi et anslag på omsetningsverdien av eiendommen.

    Eiendomsskattetaksten gir et grovt anslag på verdien basert på utvendig oppmåling. En ny taksering skal gjennomføres hvert 10 år.


    For skatteåret 2019 har kommunestyret vedtatt at alle skattetakstene skal øke med 10 %. Det betyr i praksis at fakturabeløpet i 2019 øker med 10 % i forhold til i 2018.

    Eiendomsskattelisten blir lagt ut til offentlig gjennomsyn i 3 uker fra 1. mars. Dette er en søkbar liste som ligger på kommunens nettsider.

    Hva påvirker taksten?

    Det er fem forhold som påvirker taksten:

    1. Arealet på tomt og bygninger

    Tomten måles opp i kvadratmeter. Regulerte og bebygde tomter får en høyere takst enn uregulerte og ubebygde tomter. Det er også en høyere takst for de første 1 000 kvadratmeter tomt enn for resten. For bygningene er det bruksarealet (BRA) som blir målt. Hovedetasjene får en høyere takst enn sokkel, kjeller og loft.

    Definisjon av bruksareal

    Definisjon av etasjetype

    2. Bygningstype

    Leiligheter får høyest takst. Eneboliger, rekkehus og hytter får en litt lavere takst, mens garasjer og uthus får den laveste taksten. Forretningsbygg får en høyere takst enn industribygg.

    3. Hvor i kommunen eiendommen ligger

    Kommunen er delt inn i fire soner for bolig/næring og to soner for hytter. Blant annet ligger boliger i Nes og Sokna i sonen hvor taksten er lavest, mens Hønefoss, Heradsbygda og Haugsbygd ligger i sonen med høyest takst. For hytter er bl.a. Vikerfjell, Samsjøen, Ringkollen og eiendommer langs Tyrifjorden/Steinsfjorden i sonen med høyest takst, mens resten av kommunen utgjør en sone med lavere takst.

    Kart over de ulike skattesonene finner du her:

    Skattesoner bolig- og næringseiendommer

    Skattesoner bolig- og næringseiendommer Follum

    Skattesoner fritidseiendommer

    4. Standarden på bygningene

    Dette er en skjønnsmessig vurdering der det tas hensyn til bygningens alder og standard slik den framstår fra utsiden.

    5. Beliggenheten til tomt og bygninger

    Dette er en skjønnsmessig vurdering der det tas hensyn til tomten og bygningens beliggenhet. Utsikt er eksempel på en faktor som kan øke taksten, mens for eksempel trafikkstøy kan redusere taksten.

    Taksten man kommer frem til er grunnlaget for eiendomsskatten, og man betaler vedtatte promillesatser i eiendomsskatt årlig.

    For mer detaljer om hvordan beregningen foregår, se takstreglementet. 

    Rettelse og klage

    Ringerike kommune ønsker at eiendomsskattetaksten skal være korrekt, og vi ønsker at eventuelle feil blir rettet. Hvis du mener at det er noe feil med grunnlaget kan du klage. Vi anbefaler at du går gjennom sjekklisten for eiendomsskatt før du sender klage.

    Sjekkliste:

    1. Tomt - sjekk tomtas størrelse og tomtetypen

    Størrelsen på tomta er hentet fra kommunens register. Punktfeste og tomtestørrelser som ikke er kjent har fått fastsatt tomt på 1 000 m². Tomtetypen er oppgitt basert på besiktigelse. Festegrunn gis lavere verdi enn eiertomt (grunneiendom). Bebygd fritidseiendom gis lavere tomteverdi enn bebygd boligeiendom.

    2. Eierforhold - sjekk rett fakturaadresse

    Opplysninger om eier er hentet fra grunnboka. Dersom det er flere eiere, sendes fakturaen til den som står først registrert i grunnboka. Dersom eierne er enige om at fakturaen skal sendes til en annen av eierne, kan fakturaadressen endres.

    3. Fritak - sjekk om du har krav på fritak

    Bygninger på 15 m² og mindre er fritatt. Nyoppførte boliger med tomt fritas for eiendomsskatt i 6 år etter at ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse foreligger. Fritidsbolig skal ikke ha fritak for eiendomsskatt de første 6 år etter oppføring. Kommunen fritar eier som er berettiget til bostøtte for eiendomsskatt for sitt bosted. Trygdede med inntekt under 2 G kan søke om fritak. Kommunestyret kan etter søknad frita for eiendomsskatt eiendom til stiftelser, foreninger, selskaper eller institusjoner som tar sikte på å gagne kommunen. Statlige og kommunale eiendommer er fritatt. Dersom eiendomsskatten for en eiendom blir på under 50 kroner for et år skal den ikke skrives ut.

    4. Faktorer - sjekk at beliggenhet og standard ikke er urimelig

    Bygningene er vurdert i forhold til standard og beliggenhet slik de framstår fra utsiden. Dette er en skjønnsmessig vurdering, og det er lagt vekt på å behandle like eiendommer likt. Det er kun i spesielle tilfeller at standard eller beliggenhet er satt til noe annet enn normal, sjekk at dette ikke er urimelig. Normal standard og beliggenhet har faktor 1.0. For ytterligere informasjon, sjekk takstreglementet.

    5. Bygg - sjekk bruksformålet  og arealet per bruksformål

    Det er angitt bruksformål på bygningene, for eksempel bolig, garasje, næring (forretning, kontor) og industri (produksjon). Dette er basert på utvendig besiktigelse. For kombinerte bygninger kan det være vanskelig å angi rett bruksformål med rett areal. Det er forskjellige takster for forskjellige bruksformål. Eksempelvis er det lavere takst på industri enn på næring, og det er lavere takst på carport enn på garasje.

    6. Bygningens areal - sjekk spesielt arealet på u.etg./kjeller og om loft har vindu

    Bygningenes bruksareal (BRA) er målt opp. Oppmålingen er gjort utvendig, og spesielt underetasje og kjeller kan være vanskelig å måle fra utsiden. Kjeller gis en lavere verdi enn underetasje. Dersom loft ikke har vindu, skal verdien av loftet settes til null.

    7. Bilder - sjekk at bildene er fra rett eiendom

    Bildene er tatt samtidig med den utvendige oppmåling av bygningene, og det skal være overensstemmelse mellom bildene og eiendommen/bygningene som er taksert.

    8. Landbrukseiendommer - sjekk tomtestørrelse og tomtetype, bruksformål på bygg, areal på bolig og fritak for driftsbygg, skogshusvære og seter

    Driftsbygninger på eiendommer som drives som gårdsbruk eller skogbruk er fritatt for eiendomsskatt. Våningshus, kårbolig og andre bygninger med boligdel på landbrukseiendom beskattes som bolig, men begrenset til maksimalt 200 m² pr bygning. Boligene er gitt en samlet tilhørende tomt på 1 000 m². Hytter på landbrukseiendommer beskattes som fritidsbolig. Frittstående garasje og uthus tilhørende bolig eller hytte på landbrukseiendom beskattes. Ett skogshusvære/seter per landbrukseiendom fritas for eiendomsskatt dersom landbrukseiendommen har areal på mer enn 50 dekar. Større landbrukseiendommer kan ha rett på fritak for flere skogshusvære. 

    Innsending av klage

    Klagen må være sendt til kommunen senest 12. april det året klagen gjelder for. Klager skal være skriftlige, bruk gjerne vårt klageskjema:

    Klageskjema for eiendomsskatt

    • Du kan klage på skattetaksten hvert år i de 10 årene takstene gjelder for, men du kan ikke klage på samme ting to ganger.
    • Skatten må betales innen opprinnelig forfall selv om du har klaget.

    Klageskjema sendes til:

    Behandling av klagesaker

    Eiendomsskattekontoret retter opp faktafeil. Klager på annet grunnlag blir behandlet av sakkyndig nemnd. Den sakkyndige nemnda kan endre taksten i skattyters favør. I motsatt fall oversendes begjæringen til den sakkyndige ankenemnd. Den sakkyndige ankenemnda vurderer saken etter å ha vært på befaring. Den sakkyndige ankenemnda kan prøve alle sider av saken og kan både øke og redusere taksten. Når klagebehandlingen er ferdig, blir vedtak og nye takster sendt til deg.

    Fritak

    Enkelte typer eiendommer er fritatt for eiendomsskatt. Se eigedomsskattelova §5. Kommunen kan frita eiendommer for eiendomsskatt etter søknad. Se takstreglementet.

    Trygdede med inntekt under 2G kan søke om fritak. Dersom det er flere eiere er det den samlede inntekten som danner grunnlag for søknaden om fritak. Fritak gjelder for ett år av gangen.

    Søknad om fritak for eiendomsskatt for trygdede

    Alle søknader om fritak sendes til:

    Faktura

    Faktura for innbetaling av eiendomsskatten deles opp og sendes ut 3 ganger i året. Dato for forfall er:

    • 20.mars
    • 20. juni
    • 20.oktober

    Den første fakturaen er også din skatteseddel. Her får du informasjon om takst, skattesats, eventuelt bunnfradrag, og hva du skal betale i skatt.

    Har du spørsmål knyttet til betaling av fakturaen?

    Send en e-post til oss:

    kommunal innkreving

    eller ring oss:

    Tlf 32 11 74 00 (Sentralbordet)

    Telefontid hos oss er:

    Hverdager 09 - 11 og 12 - 15

    Har du spørsmål knyttet til grunnlaget for eiendomsskatten? 

    Send en e-post til:

    Ofte stilte spørsmål

    Er det noen som slipper skatt? 

    Nybygde boliger er fritatt for eiendomsskatt de første seks årene etter at ferdigattest foreligger. Landbrukseiendommer med unntak av bygninger som benyttes som bolig eller hytte er fritatt for eiendomsskatt, og statlige og kommunale eiendommer er også fritatt. Bygninger under 15 kvadratmeter blir ikke taksert.

    Kommunen fritar eiendom for eiendomsskatten der eier er berettiget til bostøtte. Fritaket gjelder for et år av gangen.


    Hvordan er beregningen av bruksareal på våningshus, kårbolig og lignende bygninger med boligdel? 

    Våningshus, kårbolig og lignende bygninger med boligdel på landbrukseiendom beskattes som bolig, men begrenset til maksimalt 200 m² pr bygning.

    Det er bruksarealet før reduksjon for etasjefaktor som er grunnlaget for beregningen. Det betyr at bygninger med samlet areal på over 200 m², har verdigrunnlag kr. 1 800 000,-.


    Kan fakturaen splittes mellom person og firma? 

    Nei. Per i dag splitter vi ikke fakturaer på eiendomsskatt.

    Både mannen min og jeg har fått brev om eiendomsskatt på huset vårt. Skal vi legge sammen summen i de to brevene?
    Nei. Der hvor flere eier en eiendom sammen, vil alle eierne få et brev om taksten og skatten.

    Årsaken er at man har ønsket at alle eierne skal informeres. Det er kun en av eierne som får tilsendt regning for skatten, og det er den oppgitte summen i brevet som gjelder.


    Skal jeg betale eiendomsskatt når jeg har en festetomt? 

    Ja. Selv om du har festetomt skal du betale eiendomsskatt.

    Er etasjeskillere og trappeganger regnet som bruksareal? 

    Ja, trappeoppganger og etasjeskillere i leilighetskomplekser, bygårder og borettslag og lignende, regnes som bruksareal.

    Kontakt oss

    Servicetorget er åpent hverdager kl 08.00 – 15.30.

    Telefon 32 11 74 00 - sentralbordet er betjent kl. 09.00-15.00

    Vi har kortere åpningstid i sommer,  kl 10.00 - 14.00, fra 1. juli til og med 2. august.

    Send oss en e-post

    (ikke send epost med personsensitiv informasjon)

     

    Ved spørsmål knyttet til betaling av fakturaen:

    Send en e-post til oss:

    kommunal innkreving

    eller ring oss:

    Tlf 32 11 74 00 (Sentralbordet)

    Telefontid hos oss er:

    Hverdager 09 - 11 og 12 - 15

     

    Spørsmål knyttet til grunnlaget for eiendomsskatten og søknader:

    Sendes på epost til:

    Siste endret: 29.03.2019

    Fant du det du lette etter?

    Takk for din tilbakemelding

    Hva forsøkte du å finne?