Innhold
Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten
Brukerundersøkelse gir viktig innsikt i hjemmetjenestene
Ringerike kommune gjennomførte i 2024 en brukerundersøkelse blant mottakere av hjemmetjenester. Målet med undersøkelsen er å få innsikt i hvordan brukerne opplever kvaliteten på tjenestene de mottar, og bruke denne kunnskapen til å forbedre tilbudet.
Det har i etterkant vært noe oppmerksomhet rundt hvordan undersøkelsen ble gjennomført. Kommunen ønsker derfor å presisere at det var mulig å svare på flere måter – ikke bare digitalt. Alle som var i målgruppen fikk informasjon både skriftlig og via tekstmelding. I tillegg ble det tilbudt telefonintervju for dem som ønsket det. Det var flere personer som benyttet seg av denne muligheten.
Hva betyr svarprosenten?
178 personer svarte på brukerundersøkelsen, noe som gir en svarprosent på 18 %. Dette er innenfor det som er vanlig i denne typen undersøkelser, særlig når målgruppen er mottakere av helse- og omsorgstjenester. Selv om ikke alle svarer, gir et såpass stort utvalg likevel nyttig innsikt i brukernes opplevelser. Resultatene brukes som et supplement til annen dialog og tilbakemeldinger, og bidrar til å utvikle og forbedre tjenestene våre.
Hovedfunn fra undersøkelsen
Undersøkelsen viser høy tilfredshet med både hjemmesykepleie og praktisk bistand. 88 % av respondentene sier seg fornøyd med hjemmesykepleien, og 78 % med den praktiske bistanden. Hele 94 % opplever at de ansatte er respektfulle og omsorgsfulle. Samtidig viser undersøkelsen at det er forbedringspotensial når det gjelder brukermedvirkning og rutiner for legitimasjon ved nye ansatte.
Vi ønsker tilbakemeldinger – hele året
Brukerundersøkelser er én av flere måter kommunen samler inn tilbakemeldinger på. Alle som mottar tjenester fra kommunen, kan når som helst gi tilbakemelding – både ris og ros. Alle tilbakemeldinger er verdifulle og tas på alvor.