Du er her: Hjem / Aktuelt / Fastledd på vann og avløp

Innhold

    Fastledd på vann og avløp

    Fra 2024 ble det innført todelt årsgebyr for vann og avløp i Ringerike. Den ene delen består av fastledd, og den andre av en variabel del etter forbruk. Ordningen med fastledd skal evalueres i høst.

    Evaluering av fastledd

    Med den nye forskriften som trådte i kraft fra 1. januar 2024, ble det innført en ordning med fastledd i Ringerike kommune. Tidligere har vann- og avløpsgebyret kun bestått av en variabel del etter forbruk.

    Fastleddet utgjorde 15% i 2024 og 20% i 2025. Siden dette var en helt ny praksis ble det vedtatt at ordningen med fastledd skulle evalueres. Dette kommer opp som sak i neste kommunestyremøte.

    Selvkost

    Vann- og avløpstjenestene i kommunene drives etter prinsippet for selvkost.

    Dette betyr at de gebyrene abonnentene betaler kun skal dekke de kostnadene kommunen har til å drifte tjenestene. Kommunen har ikke anledning til å tjene penger på tjenestene.

    Hvilke kostnader som inngår i grunnlaget for selvkost, er strengt regulert i nasjonale forskrifter. Det gjennomføres også revisjoner av dette for å sikre at grunnlaget for utregningen er korrekt.

    Todelt gebyr

    Vann- og avløpsgebyret i Ringerike består av to deler. Den ene delen er et fastledd som kan sees på som et abonnementsgebyr, Dette skal dekke de faste kostnadene. Den andre delen er et variabelt ledd, som baserer seg på forbruk og skal dekke de variable kostnadene.

    I vår kommune er fastleddets andel av gebyret lavt og det variable leddet tilsvarende høyere. I realiteten er det også slik at de faste kostnadene er vesentlig høyere enn de variable.

    Siden det er totalkostnadene som skal fordeles på abonnentene, er det viktig å finne den beste kostnadsfordelingen i modellen.

    Erfaringen tilsier at en høy andel variabelt gebyr gir mere uforutsigbarhet i inntektene, og dermed større risiko for høyere variabelt gebyr på sikt.

    Ved en høy variabel andel av gebyret får ikke kommunen inn det som skal dekke utgiftene. Dette må derfor belastes abonnentene i etterkant, ved senere fakturering.

    Det er kommunestyret som hvert år vedtar årsgebyret og fordelingen i forbindelse med budsjettvedtaket.

    Dette vedtaket baserer seg på selvkostberegninger og prognoser for årsoppgjøret ut ifra forbruk. Tidligere års ubalanse i regnskapet må også fordeles etter de retningslinjene som ligger i vedtektene sektoren styrer etter.

    Ut ifra prognosene for 2025 ser vi at trenden er lavere forbruk, noe som resulterer i en inntektssvikt da den variable andelen av gebyret er lavt.

    Inntektssvikten på 7,9 millioner kroner må legges på og fordeles på gebyrene over de neste årene.

    Ved å øke andelen av fastleddet oppnår vi mindre variasjoner og større forutsigbarhet i gebyrene.

    50/50

    Beregninger og erfaringer fra andre kommuner viser at med en fordeling mellom fast og variabelt ledd på 50% gir en mye større grad av forutsigbarhet for abonnentene.

    Kommunens utgifter til å produsere vann og drifte vannanleggene påvirkes i liten grad av forbruket. Kapitalkostnader og lønnskostnader er de samme uansett om forbruket er 100kbm eller 50kbm.

    Siste endret: 02.12.2025

    Fant du det du lette etter?

    Takk for din tilbakemelding

    Hva forsøkte du å finne?