Innhold
Rehabilitering av Strømsoddveien
Stort behov for rehabilitering
Rehabiliteringen innebærer ikke en tilbakeføring til tidligere standard. Den valgte metoden går ut på at eksisterende asfalt freses og gjenbrukes som bærelag. Det legges deretter grusmateriale med stoffet lignin som blandes inn.
Dette vil bidra til økt bæreevne og et hardt, stabilt dekke som ikke kan sammenlignes med en tradisjonell grusvei.
Kontrakt med entreprenøren ble signert 7. november og kommunens mannskaper er i gang med grøfting og utskifting av stikkrenner som del av forarbeidet. Oppstartsmøte med entreprenør avholdes 12. november, og arbeidene vil starte kort tid etter dette.

Miljø og helse
Kjemikaliene som benyttes, lignin og Dustex, er biobaserte og miljøvennlige produkter. De brukes til å binde støv og stabilisere veidekket. Det er ikke snakk om giftige stoffer eller kjemikalier som utgjør en helsefare.
Støy og trafikk
Asfalt gir normalt høyere veistøy enn grus på grunn av kontakten mellom dekk og den harde overflaten. Et forsterket grusdekke med lignin vil kunne ha en dempende effekt på støy. Det vil kunne oppstå noe støv, men dette reduseres vesentlig med bruk av Dustex som er en del av normalt vedlikehold av slike veier.
Kostnader og teknisk vurdering
Det er ikke teknisk forsvarlig å legge nytt asfaltdekke på dagens underlag uten full masseutskifting. Kostnadsberegninger viser at et nytt asfaltdekke og masseutskifting på den aktuelle strekningen (ca. 6 km) vil utgjøre mellom 12 og 20 millioner kroner. Den valgte løsningen gir økt bæreevne og tilfredsstillende standard til en vesentlig lavere kostnad.
Trafikk og tilgjengelighet
Det vil være redusert fremkommelighet i perioder, men vegen holdes åpen for trafikk så langt det lar seg gjøre. Ved smale partier vil det bli tilrettelagt for passering til bestemte tider.
Det vil være manuell dirigering og midlertidige løsninger for å sikre adkomst til eiendommer under hele anleggsperioden.
Kommunen vil varsle og sende ut informasjon om anlegget, fremdriften og eventuelle trafikkmessige konsekvenser til beboere som berøres av arbeidet med oppgraderingen.
Hva skal gjøres?
Prosjektet innebærer:
- Grøfterensk og utskifting av stikkrenner, utført av kommunens egne mannskaper
- Knusefresing og stabilisering av veien, utført av Carbon Crusher Norge AS
- Oppbygging av ny veistruktur med gjenbruk av stedlige masser
- Etterfølgende herding og nytt slitelag, som avsluttes av kommunen
Miljøvennlig metode
Carbon Crusher benytter en CO₂-negativ metode som:
- Resirkulerer eksisterende asfalt og bærelag direkte på stedet
- Bruker et ligninbasert bindemiddel fra skogsindustrien som lagrer CO₂
- Øker bæreevnen med opptil 5 tonn per aksel
- Reduserer telehiv og forlenger dekkelevetiden
Fremdrift og organisering
- Oppstart: Uke 46 (medio november)
- Forventet ferdigstillelse: Uke 49
- Totalentreprenør: Carbon Crusher Norge AS
- Prosjektleder i kommunen: Jostein Nybråten
- Kontraktssum: 2,59 millioner kroner inkl. mva
Arbeidet gjennomføres som totalentreprise, og kommunen har ansvar for tilgrensende arbeider og trafikkavvikling.
Hvorfor dette er viktig?
Ved å rehabilitere Strømsoddveien på en moderne og miljøvennlig metode, blir det;
- Lavere vedlikeholdskostnader
- Redusert klimabelastning
- Bedre kjørekomfort