Innhold
Tips fra legevakten før påske
Telefonhenvendelser hele døgnet
Det er til tider stor pågang på legevakten av mennesker som er i behov av akutt helsehjelp. På bakgrunn av dette må vi hele tiden prioritere pasienter ut ifra hastegrad.
Vi er åpne for telefonhenvendelser hele døgnet.
I mange tilfeller kan vi hjelpe deg på telefonen, eller at vi sammen finner ut hvilken hjelp du trenger. En legevaktsykepleier svarer telefonen, vi har høy kompetanse og kan gi god veiledning og kvalifiserte råd.
Ofte kan vi hjelpe deg via en telefonsamtale slik at du slipper å reise til legevakten.
Forsøk å ha følgende tilgjengelig når du ringer:
• Fullt navn
• Fødselsdato og personnummer
• Dine faste medisiner og sykdommer
• Vi oppfordrer seg til å måle kroppstemperaturen dersom du tror du har feber
Dette bør du ha hjemme
Husk at du før en hver høytid eller ferie bør ta kontakt med din fastlege for påfyll av viktige medisiner. Forny resepter.
Du bør ha følgende i huset ved sykdom:
• Termometer
• Febernedsettende til voksen og evt. barn
• Nesespray
• Plaster/bandasje
Vi hjelper deg når det haster
Legevaktens oppgaver er å gi deg helsehjelp som ikke kan vente til fastlegens kontortid.
Det kan være helseproblemer som:
- smerter i brystet eller magen
- pustevansker
- akutt sykdom eller alvorlig forverring
- nedsatt allmenntilstand hos barn
- alvorlig psykisk sykdom
- mistanke om komplikasjoner i svangerskapet
- kuttskader som må sys
Legevakten er ikke ment for deg som har vanlig forkjølelse eller sykdom over flere dager uten akutt forverring.
Ved akutt, livstruende skade eller sykdom – ring 113
Ved ankomst legevakten
• Meld deg i ekspedisjon ved ankomst, uavhengig av om du har ringt på forhånd.
• Alle pasienter vurderes for konsultasjon i henhold til hastegrad. Det kan medføre forsinkelser, og at din time blir endret ved ankomst legevakten
• Maks en pårørende i situasjoner der det anses helsemessig nødvendig
• Lege på vakt kan bli kalt ut på akutte hendelser samt at pasienter i behov av øyeblikkelig hjelp kan ankomme i ambulanse til legevakt
Når du er ferdig hos legen
Etter legekonsultasjon vil du få en SMS om betalingsinformasjon.
Legevakten bruker tjenesten MediPay som forutsetter at pasienten har smarttelefon.
Det som skjer er at du mottar en SMS med en link til en betalingsside.
Her får du ulike betalingsalternativ: Vipps, kortbetaling eller faktura.
Dersom du ikke betaler innen 48 timer, sendes det automatisk en
faktura.
Dersom du har frikort – er du selv ansvarlig for å vise legen dette ved konsultasjonen. Hvis du glemmer å vise frikortet, oppfordrer vi deg til å betale fakturaen og pengene vil du automatisk få refundert av HELFO. Det er legen som kan avgjøre om du får refundert transportutgifter avhengig av din helsetilstand