Du er her: Hjem / Aktuelt / Tips fra legevakten før påske

Innhold

    Tips fra legevakten før påske

    Legevakten minner deg om å fornye resepter via egen fastlege i god tid før påske. De anbefaler også at du ringe før du møter opp, slik at legevakten kan avklare riktig oppfølging, ellers kan det bli lenge å vente før man får snakket med lege.

    Telefonhenvendelser hele døgnet

    Det er til tider stor pågang på legevakten av mennesker som er i behov av akutt helsehjelp. På bakgrunn av dette må vi hele tiden prioritere pasienter ut ifra hastegrad.

    Vi er åpne for telefonhenvendelser hele døgnet.

    I mange tilfeller kan vi hjelpe deg på telefonen, eller at vi sammen finner ut hvilken hjelp du trenger. En legevaktsykepleier svarer telefonen, vi har høy kompetanse og kan gi god veiledning og kvalifiserte råd.
    Ofte kan vi hjelpe deg via en telefonsamtale slik at du slipper å reise til legevakten.

    Forsøk å ha følgende tilgjengelig når du ringer:
    • Fullt navn
    • Fødselsdato og personnummer
    • Dine faste medisiner og sykdommer
    • Vi oppfordrer seg til å måle kroppstemperaturen dersom du tror du har feber

    Dette bør du ha hjemme

    Husk at du før en hver høytid eller ferie bør ta kontakt med din fastlege for påfyll av viktige medisiner. Forny resepter.

    Du bør ha følgende i huset ved sykdom:
    • Termometer
    • Febernedsettende til voksen og evt. barn
    • Nesespray
    • Plaster/bandasje

    Vi hjelper deg når det haster

    Legevaktens oppgaver er å gi deg helsehjelp som ikke kan vente til fastlegens kontortid.

    Det kan være helseproblemer som:

    • smerter i brystet eller magen
    • pustevansker
    • akutt sykdom eller alvorlig forverring
    • nedsatt allmenntilstand hos barn
    • alvorlig psykisk sykdom
    • mistanke om komplikasjoner i svangerskapet
    • kuttskader som må sys

    Legevakten er ikke ment for deg som har vanlig forkjølelse eller sykdom over flere dager uten akutt forverring.

    Ved akutt, livstruende skade eller sykdom – ring 113

    Ved ankomst legevakten

    • Meld deg i ekspedisjon ved ankomst, uavhengig av om du har ringt på forhånd.
    • Alle pasienter vurderes for konsultasjon i henhold til hastegrad. Det kan medføre forsinkelser, og at din time blir endret ved ankomst legevakten
    • Maks en pårørende i situasjoner der det anses helsemessig nødvendig
    • Lege på vakt kan bli kalt ut på akutte hendelser samt at pasienter i behov av øyeblikkelig hjelp kan ankomme i ambulanse til legevakt

    Når du er ferdig hos legen

    Etter legekonsultasjon vil du få en SMS om betalingsinformasjon.
    Legevakten bruker tjenesten MediPay som forutsetter at pasienten har smarttelefon.

    Det som skjer er at du mottar en SMS med en link til en betalingsside.
    Her får du ulike betalingsalternativ: Vipps, kortbetaling eller faktura.
    Dersom du ikke betaler innen 48 timer, sendes det automatisk en
    faktura.

    Dersom du har frikort – er du selv ansvarlig for å vise legen dette ved konsultasjonen. Hvis du glemmer å vise frikortet, oppfordrer vi deg til å betale fakturaen og pengene vil du automatisk få refundert av HELFO. Det er legen som kan avgjøre om du får refundert transportutgifter avhengig av din helsetilstand

     

    Siste endret: 14.04.2025

    Fant du det du lette etter?

    Takk for din tilbakemelding

    Hva forsøkte du å finne?