Du er her: Hjem / Helse / Aktuelt / Hva er viktig for deg?-dagen

Innhold

    Hva er viktig for deg?-dagen

    «Hva er viktig for deg?-dagen» ble markert i sektor helse og omsorg tirsdag 3. juni. Å spørre pasienten «hva er viktig for deg?» kan hjelpe oss å forstå brukerens perspektiv og skape pasientens helsetjeneste. Det setter i gang prosesser hos pasienten, og får oss til å måtte lytte og følge opp svaret.

    Hvorfor en egen dag for dette?

    Markeringen av dagen skal minne oss på hvor viktig det er at vi stiller dette spørsmålet til alle pasienter hver dag, hele året. Spørsmålet skal bidra til at pasienten betraktes som en likeverdig partner i diskusjoner og beslutninger som angår hans eller hennes problem. Folkehelseinstituttet (FHI) omtaler fokuset på hva som er viktig for pasienten som en retningsendring, hvor brukerens stemme blir tydeligere og hvor helsetjenesten bidrar til å styrke individets egne ressurser og mestringsevne. Pasient og brukers involvering og medvirkning i eget pasientforløp er viktig. Ved å spørre «hva er viktig for deg?» i stedet for «hva er i veien med deg?» gir det rom for å innta pasientens perspektiv, og det kan iverksettes tiltak basert på pasientens egne mål.

    imageka43a.png

    Hva er viktig for brukerne våre her i Ringerike?

    I forbindelse med årets markering av «Hva er viktig for deg?» samlet vi inn svarene våre ansatte fikk når de spurte brukerne sine. Svarene har vi kategorisert og laget som en ordsky, hvor ordene som ble brukt oftest er størst. Oppsummert kan vi si at det som ofte oppleves som viktig er det sosiale, helse, fellesskap, familie, trening og trygghet. Se ordskyen for ytterligere svar.

    imagee5z6p.png

    Vinner av challenge

    Vi utfordret alle avdelingene i kommunen til å hente inn og registrere svar fra brukerne, hvor beste avdeling skulle få premie. Vi fikk inn nesten 200 svar fra 11 forskjellige avdelinger.

    Det var to avdelinger som utmerket seg og knivet om seieren. Dette var Friskliv og Gleden aktivitetssenter, hvor Gleden trakk det lengste strået og vant. Premieutdeling ble gjennomført i lokalene på Austjord, med overrekkelse av vannmelon, jordbær og et innrammet bilde av ordskyen.

    Avdelingsleder på Gleden, Mette Bjerkesmoen, var strålende fornøyd etter seieren. Hun forteller at det å spørre brukerne om «hva som er viktig for deg» er noe de gjør rutinemessig i sitt arbeid, og det har de gjort i mange år. På veggen i fellesrommet henger spørsmålet og svarene som snakkebobler. Men Mette poengterer at enda viktigere enn å spørre spørsmålet er det å følge opp svarene brukerne gir. Dette er brukermedvirkning i praksis.

    Videre berømmer Mette de ansatte på Gleden som gjennomfører «Hva er viktig for deg?»-samtalene med brukerne. I forbindelse med markeringen av dagen i år var det spesielt lærlingen i helsefagarbeid, Martin Andersen-Kværn, og sjåfør Erling Kleven, som tok ansvar med å samle inn svar og registrere i konkurransen. Noe som førte til seier med tilhørende heder og ære.

    Vi gratulerer alle ansatte på Gleden som vinner av konkurransen, og takker alle som sendte inn svar. Men viktigst av alt håper vi fokuset fører til fine samtaler med brukere om hva som er viktig for de i hverdagen og livet.

    imagehmbe.png

    Rådgiver Astrid Lundesgaard overrekker ordskyen og fruktpremien til de ansatte på Gleden som vant konkurransen om å samle inn flest svar fra brukere.

    Siste endret: 19.06.2025

    Fant du det du lette etter?

    Takk for din tilbakemelding

    Hva forsøkte du å finne?