Du er her: Hjem / Helse / Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering

Innhold

    Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering

    Vi skal bidra til å sikre helhetlig tilbud til pasienter og brukere med behov for langsiktig sosial, psykososial eller medisinsk habilitering og rehabilitering.

    Koordinerende enhet skal bidra til å sikre helhetlige og koordinerte tilbud til pasienter og brukere med behov for tjenester fra flere fagområder, nivåer og sektorer. Koordinerende enhet har overordnet ansvar for oppnevning, opplæring og veiledning av koordinator og for Individuell plan.

    Ansvaret omfatter alle pasient- og brukergrupper med behov for langvarige og koordinerte tjenester, og er ikke avgrenset til habilitering og rehabilitering.

    Kontaktinformasjon

     

    Vi er lokalisert i Familiens hus, Storgata 13, Hønefoss.

    Torhild Lien

    Mobil 46829144

    Lillan Tangen Bratsberg, Systemansvarlig DIPS samspill

    Mobil 99305549

    Vivi L. Strand 

    Mobil 40900158

    Ta kontakt med Koordinerende enhet om du har spørsmål om koordinator og/eller IP.

    Vennligst ikke send personlige og sensitive opplysninger på e-post.

    E-post: K.E@ringerike.kommune.no

     

    Hva er koordinator?

    En av tjenesteyterne dine skal oppnevnes som koordinator og være din kontaktperson, dersom du ønsker dette og har rett til det. Koordinator skal sørge for nødvendig oppfølging av deg og sikre samordning av tjenestetilbudet ditt. Du skal høres i valg av koordinator. Dersom du skal ha en Individuell plan, er koordinator ansvarlig for at denne opprettes og evalueres.

    Hva er individuell plan (IP)

    Individuell plan er et verktøy for samarbeid mellom deg som mottar tjenester og de ulike tjenesteyterne, og den skal gi en oversikt over tiltak og mål det skal jobbes etter. Planen skal ta utgangspunkt i dine egne mål og behov. Individuell plan opprettes i fagsystemet DIPS samspill og legger til rette for elektronisk tverrfaglig samhandling.

    Hvordan søker jeg?

    Personer med behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester, og deres pårørende.

    Fyll ut skjemaet og send det til Koordinerende enhet.

    Skjema Henvendelser om koordinator/IP

    Du kan også kontakte Tildelingskontoret hvis du ønsker mer informasjon og hjelp.

    Tildelingskontoret for helse- og omsorgstjenester

    Tlf: 409 00 139

    Besøksadresse: Storgt. 13, 3510 Hønefoss

    Postadresse: Postboks 123, 3502 Hønefoss

     

    Pakkeforløp

    Pakkeforløp for psykisk helse og rus skal gi deg som pasient eller pårørende et behandlingsforløp som er helhetlig og forutsigbart, uten unødig ventetid. Du skal få mer innflytelse på behandlingen, og den skal evalueres systematisk underveis.

    Forløpskoordinator

    Brukere i pakkeforløp kan ha behov for å kontakte en kommunal forløpskoordinator. Denne skal være med på å sikre at spesialisthelsetjenesten og kommunale tjenester i Ringerike kommune samhandler om utredning, behandling og individuelt tilpasset oppfølging.

    For nærmere informasjon om forløpskoordinator og oppfølging av pakkeforløpene i kommunen, ta kontakt med forløpskoordinator ved koordinerende enhet på telefon 40900158. Telefontid: tirsdag, onsdag og torsdag kl. 09-15. 

    Familiemøte

    Familiemøte er et tverrfaglig samarbeid mellom tjenestene i Familiens hus.

    Koordinerende enhet drifter og leder Familiemøte i Familiens hus. Vi mottar henvendelser fra familier og ansatte i Ringerike kommune»,knyttet til barn/unge opp til 23 år.

    Dersom man har en problemstilling, og behov for å drøfte dette med flere faggrupper, ta kontakt med oss via dette skjemaet (link til skjema).

    I Familiens hus bruker vi BTI-modellen, denne vil være sentral i saker Familiemøtet mottar.

    Følgende enheter/avdelinger deltar i Familiemøte: Helsesykepleier, Rus/Psykiatri tjenesten, PPT, Boligtjenesten, Nav, Tildelingskontoret, Barneverntjenesten, Jordmortjenesten og Koordinerende enhet.

    Familiemøte avholdes siste onsdag i mnd.

    Skjema sak til familiemøte

    Inntaksteam

    Inntaksteam er et møte for samarbeid og drøfting av kompliserte/utfordrende saker knyttet til barn/unge opp til 23 år.

    Inntaksteam består av representanter og kommunalsjefer fra sektorene Utdanning og Familie og Helse- og omsorg.

    Saker meldes opp til Koordinerende enhet på vedlagte skjema:

    Skjema inntaksteam individsak

    Skjema inntaksteam systemsak

    Når KE har mottatt og saksbehandlet en sak, og vurdert at den skal tas inn i Inntaksteam, iverksettes møtet.

    Aktuelle lover

    Det er lovpålagt med en en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomheten i kommunen.

    Klage og tilbakemeldinger på helse- og omsorgstjenester

    En rekke kommunale tjenester har klagerett etter gjeldene lovverk. Dersom det er klagerett på tjenesten du søker vil informasjon om din klageadgang  fremkomme i vedtaket.  Du har rett på informasjon og hjelp til å klage fra kommunen.

    Tilbakemeldinger

    Vi er opptatt av å yte gode tjenester og drive kontinuerlig forbedring av kvaliteten i tjenestene. Ønsker du å gi en tilbakemelding, oppfordrer vi deg til å benytte kommunens tilbakemeldingsskjema. Du kan også kontakte servicetorget.

    Daglige tilbakemeldinger om samhandling kan gjerne gjøres direkte til den tjenesteyteren du har kontakt med. 

    Tilbakemeldingsskjema for helsetjenester

    Du kan også finne skjemaet i papirform ved inngangen til de store institusjonene eller på Servicetorget.

    Siste endret: 06.01.2022

    Fant du det du lette etter?

    Takk for din tilbakemelding

    Hva forsøkte du å finne?