Hvorfor nasjonale prøver?
Formålet med nasjonale prøver er å gi skolene kunnskap om elevenes grunnleggende ferdigheter. Informasjonen fra prøvene danner grunnlag for underveisvurdering, tilpassing av undervisning, veiledning av elever og kvalitetsutvikling på alle nivåer i skolesystemet.
Når resultatene skal tolkes, er det naturlige svingninger ved hver skole, men for elevene samlet (Ringerike kommune) er antallet elevsvar og resultatene stabile. Nasjonale prøver brukes til å vurdere og utvikle elevenes grunnleggende ferdigheter i lesing, regning og faget engelsk.
Hvem gjennomfører prøvene?
Det er elever på 5., 8. og 9. trinn som gjennomfører nasjonale prøver hver høst. Elevene gjennomfører årlig nasjonale prøver i de grunnleggende ferdighetene lesing, regning og engelsk på 5. og 8. trinn. På 9. trinn gjennomføres prøver i lesing og regning, og elevene løser da de samme oppgavene som elevene på 8.trinn. Prøvene gjennomføres vanligvis i september og resultatene på 8.trinn er da fra 7.trinn ved barneskolene de avsluttet.
Hva slags oppgaver løser elevene?
Alle prøvene gjennomføres elektronisk. Prøvene består av ulike tekster, bilder og oppgaver med spørsmål. Prøvene er satt sammen av lette, middels og vanskelige oppgaver for å gi informasjon om elevenes ferdigheter på alle nivåer.
Hvordan brukes resultatene?
Prøveresultatene danner grunnlag for underveisvurdering, tilpassing av undervisning, veiledning av elever og kvalitetsutvikling på alle nivåer i skolesystemet. Fra 2022 startet måling av utvikling over tid på nytt. Resultatene fra 2022 kan derfor ikke direkte sammenlignes med tidligere år, men årets resultater kan sammenlignes med fjorårets resultater. Nasjonale prøver er én kilde blant mange som forteller noe om elevenes ferdigheter.
Resultater
Resultater fra nasjonale prøver presenteres på kommunenivå for Hovedutvalg for oppvekst og kultur (HOK) når resultatene foreligger, og de presenteres i Kvalitetsmeldingen (Tilstandsrapport) for HOK og kommunestyret i juni.
Når skoleeier analyserer tall, så ses det på alle data man kan finne hos direktoratet. Samtidig er historien bak tallene viktig. Det er lokale forskjeller og på skolene diskuteres resultatene i dybden. Man ser på historiske data, spredning, kartlegginger enkelte elever eller grupper/klasser har hatt, vurderingssituasjoner og eventuelle forhold som spiller inn.
Innsatsen fra skoleeiers er bl.a å støtte barneskolene mht lese- og regneutvikling på småtrinnet. Blant tiltakene kan det være å bidra til tidligere innsats mht faglig utvikling, sikre intensivopplæring for elever som skårer under kritisk grense allerede fra 1-2 trinn
Skolene skal sammen i 2025-2026 jobbe frem gode forskningsbaserte felles fagplaner innen lese-, skriveopplæring og matematikk/regneopplæring. Skoleeier skal i gang med revidering av overordnet kvalitetsplan, og der er disse fagplanene aktuelle og naturlige. Å beherske de grunnleggende ferdighetene er avgjørende for videre utdanning og utjevning av sosiale forskjeller, sammen med de gode tverrfaglige satsingene Ringerike allerede har og implementerer.
Vil du vite mer om nasjonale prøver?
Les mer om nasjonale prøver på www.udir.no/nasjonaleprover