Du er her: Hjem / Ofte stilte spørsmål om digital vannmåler

Innhold

    Ofte stilte spørsmål om digital vannmåler

    Ofte stilte spørsmål

    Hvorfor må jeg bytte til eller montere digital vannmåler?

    Alle boliger og bygg i Ringerike kommune som er koblet til kommunalt vann- og avløpsnett, skal ha digital vannmåler, jf. Forskrift om vann- og avløpsgebyr for Ringerike kommune, kapittel 5: Bestemmelser for installasjon og bruk av vannmåler

    Hva er fordelen med digital vannmåler?

    Fordelen med digital vannmåler er at:

    • du slipper å lese av vannmåleren selv. Vannmåleravlesningen blir sendt digitalt til kommunen.
    • gir mulighet for å identifisere eventuelle lekkasjer på kommunale og private vannledninger.
    Jeg har ikke vannmåler, men er koblet til vann- og/eller avløpsnettet. Hva gjør jeg?

    Hvis du er tilkoblet kommunalt vann- og avløpsnett, og ikke har vannmåler, må du kontakte et godkjent rørleggerfirma som bestiller og installerer vannmåleren for deg, jf. Forskrift om vann- og avløpsgebyr for Ringerike kommune, kapittel 5: Bestemmelser for installasjon og bruk av vannmåler 

    Hva koster det å montere digital vannmåler hvis du ikke har måler fra før?

    Hvis du er tilkoblet kommunalt vann og avløpsnett, og ikke har vannmåler må du kontakte et godkjent rørleggerfirma som bestiller og installerer vannmåleren for deg.

    Prisen på montering varierer. Ta kontakt med et rørleggerfirma for å få en pris på montering.

    Vannmålerne finansieres gjennom kommunenes selvkostbudsjett, som er en del av vann- og avløpsgebyrene.

    Får jeg tilskudd til å montere vannmåler hvis jeg ikke har vannmåler fra før?

    Nei, du må selv dekke utgiftene til montering av digital vannmåler hvis du ikke har vannmåler fra før.

    Hva slags type vannmåler får jeg?

    Vannmåleren du får er en Kamtrup vannmåler, flowIQ® 2200.

    Måleren har ingen spesielle krav til renhold eller vedlikehold, men tåler ikke å være plassert i et rom som har temperatur under +4 grader.

    Dersom måleren ødelegges pga. frost, må ny måler betales av huseier.

    Les mer om eierforhold og kostnader: Lokal forskrift for Ringerike § 5-3

    NB! Det er viktig at plombering/garantisegl på vannmålere ikke blir ødelagt. Da er det ikke mulig å kalibrere måleren og garantien er ikke gyldig.

    Hvem eier vannmåleren min?

    Vannmåleren er kommunens eiendom, men det er huseier som er ansvarlig for at den ikke blir skadet eller blir borte.

    Les mer om eierforhold og kostnader: Lokal forskrift for Ringerike § 5-3

    Må jeg montere tilbakeslags- og reduksjonsventil?

    Det er et krav til nye abonnenter om å montere tilbakeslagsventiler og reduksjonsventiler.

    Les mer om dette:
    Drikkevannsforskriften § 4

    Hvorfor har jeg fått avlesningskort når jeg har byttet til digital vannmåler?

    Har du fått avlesningskort, må du ta kontakt med kommunen. 

    Epost: vannmaler@ringerike.kommune.no
    Eller på tlf: 904 70 028 (mellom kl. 12-15)

    Nummeret på vannmåleren min stemmer ikke med nummeret på målerkortet jeg har fått. Hva gjør jeg?

    Ta kontakt med kommunen.

    Epost: vannmaler@ringerike.kommune.no
    Eller på tlf: 904 70 028 (mellom kl. 12-15)

    Målerstanden vises ikke på måleren eller skjermen er tom. Hva gjør jeg?

    Ta kontakt med kommunen.

    Epost: vannmaler@ringerike.kommune.no
    Eller på tlf: 904 70 028 (mellom kl. 12-15)

    Det er feil i målerkortet jeg har fått. Hva gjør jeg?

    Dersom det er feil i adresse, gårdsnummer, bruksnummer, målernummer eller målerstand, ta kontakt med kommunen.

    Epost: vannmaler@ringerike.kommune.no
    Eller på tlf: 904 70 028 (mellom kl. 12-15)

    Jeg har mistet vannmålerkortet mitt, og har ikke fått digital måler ennå. Hvordan registrerer jeg forbruket mitt?

    Les av vannmåleren og legg det inn digitalt på kommunens nettside.

    Jeg får vann fra et privat vannverk. Hvorfor får jeg målekort fra Ringerike kommune?

    Du får avlesningskort fordi du er tilknyttet avløp til Ringerike kommune og skal betale for dette. For at du skal betale riktig beløp for avløpet, må du lese av vannmåleren.

    Hvordan skjer det overføring av data fra digitale vannmåleren? 

    Fjernavlesingen skjer ved at data om vannforbruket ditt sendes fra måleren til Ringerike kommune via radionettverket.

    Radiokommunikasjon er en trådløs form for kommunikasjon som benytter elektromagnetiske bølger, også kalt radiobølger.

    Det er samme type signaler som blir avgitt fra TV-apparater, datamaskiner, trådløse nettverk (WI-FI), husholdningsapparater, fjernkontroller til biler, babycall, dørklokker, mobiltelefoner, hus-alarmer og aircondition/klimaanlegg.

    Hva med personvern og bruk av vannmålerdata?

    Kommunen har innført digitale vannmålere for å sikre nøyaktig og effektiv registrering av vannforbruk. Disse målerne gir automatisk avlesning, og bidrar til bedre ressursstyring og raskere feilretting.

    Alle vannmålerdata sendes kryptert eller kodet. Det vil si at ingen kan lese tallene fra måleren uten å ha en krypteringsnøkkel (kodenøkkel) som består av forskjellige bokstaver, tall og tegn.

    I tråd med personopplysningsloven (GDPR) behandles kun nødvendige opplysninger som målernummer, forbruksdata og adresse. Dataene brukes utelukkende til fakturering, drift og vedlikehold av vann- og avløpstjenester. Ingen personopplysninger deles med tredjeparter uten hjemmel i lov eller samtykke fra deg som innbygger.

    Er det strålefare forbundet med fjernavleste vannmålere?

    De nye smarte vannmålerne sender data via et radionettverk. Dataoverføringen er kortvarig, svak og ikke helsefarlig. Sendingene vil vanligvis ligge på tusendeler av grenseverdiene satt av Statens strålevern og ca. 200 ganger svakere enn en mobiltelefon.

    Kan vannmåleren fryse?

    Ja. Vannmåleren må derfor være plassert i et frostfritt rom. Som regel er den montert i tilknytning til hovedkran, som også trenger frostfrie omgivelser. Måleren tåler ikke å plasseres i et rom hvor temperatur er under +4 grader.

    Dersom vannmåleren blir ødelagt pga. frost, må ny måler betales av huseier.

    Bør jeg fjerne vannmåleren på hytta i vinterhalvåret?

    Nei, fordi hovedkran og vannmåler i hytta må være plassert på et frostfritt sted.

    Trenger du hjelp til å bygge en god løsning, anbefaler vi at du tar kontakt med et rørleggerfirma.

     

    Har du flere spørsmål om digital vannmåler?

    Ta kontakt med oss på
    E-post: vannmaler@ringerike.kommune.no
    Tlf: 904 70 028 (mellom kl. 12-15)

    Siste endret: 28.11.2025

    Fant du det du lette etter?

    Takk for din tilbakemelding

    Hva forsøkte du å finne?