Du er her: Hjem / Flommen i Ringerike / Spørsmål og svar - Flom i Ringerike

Spørsmål og svar - Flom i Ringerike

Mange i innbyggere har spørsmål som de lurer på. Vi har samlet sammen spørsmål og svar i listen nedenfor. Denne siden oppdateres fortløpende.

 

 

Hvilke veier er stengt?  

Svar: Hold deg oppdatert på denne siden: https://www.vegvesen.no

Hvor kan jeg oppdatere meg på flomfare og nyheter?

Først og fremst må du forholde deg til meldinger fra lokal myndighet, altså Ringerike kommune. Dette gjør du via vår hjemmeside https://www.ringerike.kommune.no/innhold/flom-i-ringerike/#heading-h2-5

 

Nett-tjenesten Varsom.no oppdateres daglig med informasjon om flomfaren. Her kan du også abonnere på flomvarsling på e-post, eller SMS. Dette er helt gratis for alle.

Direktelink med oppdatering for Ringerike:

https://www.varsom.no/

Folk som må igjennom evakueringsonen for å komme hjem til "hvit" sone. Kan de kjøre gjennom der det er evakuert, når det er eneste vei hjem?

Politiet må kontaktes for å eskortere gjennom evakueringsonen.

 Det er IKKE kapasitet til å eskortere folk inn i evakuerte områder med mindre det er livsviktige medisiner eller apparater. 

Jeg må hente livsviktige medisiner eller apparater som ligger igjen i en evakueringssone, hva gjør jeg? 

Ta kontakt med din fastlege.

Dersom det er utenfor ordinær arbeidstid, så er det et apotek i Sandvika som har åpent også på søndager.

Utover det kan du ta kontakt med legevakten på Ringerike sykehus. Telefon: 116 117.

Hvordan vet jeg om jeg skal evakuere?

Følg med her 

Siden oppdateres ofte med kart og/eller konkrete adresser.

Når kan jeg flytte hjem?

Det vil informeres på Ringerike kommunes nettsider om når det er trygt å flytte hjem.

Vi ber om at evakuerte ikke tar kontakt angående dette, da vi trenger arbeidsro til å vurdere situasjonen. 

Det er IKKE kapasitet til å eskortere folk inn i evakuerte områder med mindre det er livsviktige medisiner eller apparater. 

Hvordan kan jeg forberede meg på strømbrudd?

Vi har samlet gode råd og tips på denne siden: https://www.ringerike.kommune.no/innhold/flom-i-ringerike/#heading-h2-8

 

Hva gjør jeg med private avløp/kloakk som ikke fungerer på grunn av flommen?

Boligeiere med kloakk/avløp/septiktank som ikke fungerer på grunn av flommen, må kontakte eget forsikringsselskap og høre om mulige løsninger. 

Kommunen har ikke kapasitet til å bistå med dette. 

Må jeg koke vannet?

Alle som har kommunalt vann, kan drikke vannet fra springen.

Med unntak av beboere på Heggen og Ringmoen som må koke vannet. Vi håper at drikkevannet der snart kan friskmeldes.

NB! En liten anbefaling: Har du privat brønn?
Vi oppfordrer innbyggere med private brønner om å passe på dem, ta vannprøver av disse og eventuelt koke vannet. Du kan lese mer om brønnvann her: mattilsynet.no

Hva gjør jeg med kjæledyr?

Ved evakuering kan hunder medbringes til Scandic hotell Hønefoss.

Kontakt dyrebeskyttelsen dersom du har andre dyr.

Hva gjør jeg med kjæledyr som er hjemme mens jeg er evakuert?

De fleste er nå returnert hjem, men dersom eiendommen fortsatt er evakuert, kan du ikke komme hjem. Vi kan ikke sette menneskeliv i fare. Da må du i så fall ta en prat med politiet om dette på telefon 02 800.

Hvor kan jeg melde meg som frivillig?

Send din kontaktinfo på e-post til frivilligkoordinator Reni Odden, oppgi samtidig hva du ønsker å bidra med. E-post: Reni.odden@ringerike.kommune.no

 

Andre språk - Other languages

Arabisk - Arabic

Siste endret: 29.08.2023

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?