
Kommuneoverlegen
Kommuneoverlegens oppgaver er mangfoldige, men fordeler seg hovedsakelig på tre hovedområder:
- medisinskfaglig rådgiver for kommuneadministrasjonen
- smittevern og helseberedskap
- miljørettet helsevern
Kommuneoverlegen jobber ikke med pasienter. Har du spørsmål om egen eller andres private helseforhold, skal du kontakte fastlege, legevakt eller 113.
I tillegg arbeider kommuneoverlegen med:
- folkehelse
- bekymringsmeldinger
- godkjenning av virksomheter
- kvalitetsutvikling
- helsetjenesteplanlegging
- medisinsk faglig oppfølging av helsetilbudet i kommunen
- vedtak om tvungen legeundersøkelse etter lov om psykisk helsevern
Miljørettet helsevern
Miljørettet helsevern er en avdeling i enheten Samfunnshelse – interkommunal samfunnsmedisinsk enhet i Ringeriksregionen. Miljørettet helsevern omfatter forhold i omgivelsene og miljøet som har betydning for folks helse.
Les mer om miljørettet helsevern
Klager
Klager på kommunale tjenester
- Klager på kommunale tjenester skal rettes til enheten som leverer tjenesten. Klager på tildeling/avslag skal rettes tildelingskontoret, helsetjenester i regi av hjemmetjenestene skal sendes til hjemmetjenesten.
For sikker innsending av dokumenter bruk eDialog - logg inn her
Klager på legekontor
- Klager på legekontor skal rettes ansvarlig legekontor. Ved uenighet eller klage på helsehjelp (herunder også mangel på helsehjelp) er statsforvalteren ansvarlig tilsynsorgan. Klage på helsehjelp - SF
- Kommunen har ansvar for å sørge for at det er tilstrekkelig kapasitet i fastlegeordningen, herunder listeplasser for kommunens innbyggere
Klager på legevakten
- Klager på legevakten skal sendes direkte til legevakten.
Adresse: Ringerike interkommunale legevakt, Trygstadveien 8, 3511 Hønefoss
Bekymringsmeldinger
Du bør kontakte kommuneoverlegen hvis du er bekymret for en persons psykiske helse og det er en mulighet for at tvangsundersøkelse kan bli nødvendig.
Andre helsebekymringer:
- Ved generell bekymring for helsetilstand:
- Hvis du er bekymret for en persons fysiske eller psykiske helse, kan du sende en bekymringsmelding til fastlegen, som i de fleste tilfeller er riktig adressat. Om du ikke vet hvem fastlegen er kan kommuneoverlegen hjelpe med å overbringe bekymringen.
- Person som ikke får nødvendig helsehjelp:
- Hvis du mener at en person ikke mottar den helsehjelpen de trenger, kan du melde din bekymring til Tildelingskontoret i kommunen, som ofte samarbeider med kommuneoverlegen i slike saker.
Helserelaterte bekymringsmeldinger inneholder som regel sensitiv informasjon og bør ikke sendes per e-post. Vi anbefaler å bruke tjensten eDialog
Kontakt oss
Hovedkontoret for Samfunnshelse ligger på Rådhuset i Ringerike Kommune
Sentralbord samarbeidskommuner:
Modum Kommune: 32 78 93 00 (0900 - 1400)
Jevnaker Kommune: 61 31 57 00 (1000 - 1400)
Hole Kommune: 32 16 11 00 (0900 - 1500)
Sigdal Kommune: 32 7 14 00 (0800 - 1530)
Krødsherad Kommune: 32 15 00 00 (0900 - 1400)
Ansatte
Leder for Samfunnshelse er kommuneoverlege Christian Skari
Hver kommune har sin kommuneoverlege som kontaktperson:
- Jevnaker, Krødsherad og Sigdal: Marthe Amanda Ottersen Bergli
- Hole: Rolf Richard Qvernheim
- Ringerike og Modum: Christian Skari
Det er to rådgivere innen miljørettet helsevern som fordeler forskjellige oppgaver i kommunene:
- Unni Suther (Fagansvarlig)
- Grethe Hegstad
Administrativ koordinator: Hanne Hungerholdt Hatlelid