Innhold
Samfunnshelse
Kommuneoverlegen
Kommuneoverlegens oppgaver er mangfoldige, men fordeler seg hovedsakelig på tre hovedområder:
- medisinskfaglig rådgiver for kommuneadministrasjonen
- smittevern og helseberedskap
- miljørettet helsevern
Kommuneoverlegen jobber ikke med pasienter. Har du spørsmål om egen eller andres private helseforhold, skal du kontakte fastlege, legevakt eller 113.
I tillegg arbeider kommuneoverlegen med:
- folkehelse
- bekymringsmeldinger
- godkjenning av virksomheter
- kvalitetsutvikling
- helsetjenesteplanlegging
- medisinsk faglig oppfølging av helsetilbudet i kommunen
- vedtak om tvungen legeundersøkelse etter lov om psykisk helsevern
Miljørettet helsevern
Miljørettet helsevern er en avdeling i enheten Samfunnshelse – interkommunal samfunnsmedisinsk enhet i Ringeriksregionen. Miljørettet helsevern omfatter forhold i omgivelsene og miljøet som har betydning for folks helse.
Les mer om miljørettet helsevern
Klager
Klager på kommunale tjenester
- Klager på kommunale tjenester skal rettes til enheten som leverer tjenesten. Klager på tildeling/avslag skal rettes tildelingskontoret, helsetjenester i regi av hjemmetjenestene skal sendes til hjemmetjenesten.
For sikker innsending av dokumenter bruk eDialog - logg inn her
Klager på legekontor
- Klager på legekontor skal rettes ansvarlig legekontor. Ved uenighet eller klage på helsehjelp (herunder også mangel på helsehjelp) er statsforvalteren ansvarlig tilsynsorgan. Klage på helsehjelp - SF
- Kommunen har ansvar for å sørge for at det er tilstrekkelig kapasitet i fastlegeordningen, herunder listeplasser for kommunens innbyggere
Klager på legevakten
- Klager på legevakten skal sendes direkte til legevakten.
Adresse: Ringerike interkommunale legevakt, Trygstadveien 8, 3511 Hønefoss
- Ved uenighet sendes klagen videre til Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus. Klage på helsehjelp - SF
Bekymringsmeldinger
Du bør kontakte kommuneoverlegen hvis du er bekymret for en persons psykiske helse og det er en mulighet for at tvangsundersøkelse kan bli nødvendig.
Andre helsebekymringer:
- Ved generell bekymring for helsetilstand:
- Hvis du er bekymret for en persons fysiske eller psykiske helse, kan du sende en bekymringsmelding til fastlegen, som i de fleste tilfeller er riktig adressat. Om du ikke vet hvem fastlegen er kan kommuneoverlegen hjelpe med å overbringe bekymringen.
- Person som ikke får nødvendig helsehjelp:
- Hvis du mener at en person ikke mottar den helsehjelpen de trenger, kan du melde din bekymring til Tildelingskontoret i kommunen, som ofte samarbeider med kommuneoverlegen i slike saker.
Helserelaterte bekymringsmeldinger inneholder som regel sensitiv informasjon og bør ikke sendes per e-post. Vi anbefaler å bruke tjensten eDialog
Pårørende
Søker du informasjon som pårørende kan du søke på kommunens nettsider
Kontakt oss
Hovedkontoret for Samfunnshelse ligger på Rådhuset i Ringerike Kommune
Samfunnshelse
Mobil: 481 22 586 (bemannet fra kl 0900 til kl 1400 mandag til fredag)
For sikker innsending av dokumenter bruk eDialog - logg inn her
Sentralbord samarbeidskommuner:
Modum Kommune: 32 78 93 00 (0900 - 1400)
Jevnaker Kommune: 61 31 57 00 (1000 - 1400)
Hole Kommune: 32 16 11 00 (0900 - 1500)
Sigdal Kommune: 32 7 14 00 (0800 - 1530)
Krødsherad Kommune: 32 15 00 00 (0900 - 1400)
Ansatte
Leder for Samfunnshelse er kommuneoverlege Christian Skari
Hver kommune har sin kommuneoverlege som kontaktperson:
- Jevnaker, Krødsherad og Sigdal: Marthe Amanda Ottersen Bergli
- Hole: Rolf Richard Qvernheim
- Ringerike og Modum: Christian Skari
Det er to rådgivere innen miljørettet helsevern som fordeler forskjellige oppgaver i kommunene:
- Unni Suther (Fagansvarlig)
- Grethe Hegstad
Administrativ koordinator: Hanne Hungerholdt Hatlelid