Innhold
FAU Benterud skole
Referat FAU-møte Benterud skole 21.10.2025
Til stede:
Ole Magnus Pedersen (1. trinn)
Halvor Benterud (2. trinn)
Annette Bråthen (3. trinn)
Merete Sporsheim (4. trinn)
Ragnhild Haugerud (5. trinn)
Ellen Marie Due (6. trinn)
Frank Haraldsen (7.trinn)
Trude Buttingsrud (Hjerterommet)
SAK 01 - Status fra rektor
1) Utenfor gymsalen kan man per i dag parkere etter kl. 17. Tidspunktene fremgår av skilting. Nærmeste parkering dersom man vil hente barnet sitt inne på skolen før kl. 17, er i utgangspunktet ved brakkene ved siden av kiss-and-ride. På sikt vil det jobbes kontinuerlig med å finne bedre løsninger for henting av barn.
2) Angående skjermbruk i forbindelse med spising på trinn, er det ulik praksis i de ulike gruppene/klassene. Det skal i utgangspunktet være pedagogisk innhold, men det er opp til læreren å bedømme hva som er best i hver klasse. Dette får støtte fra FAU.
3) Det er per nå ikke et ønske om å innføre varmmat på SFO, på grunn av at dette vil ta bort fra aktiviteter med barna. Det presiseres imidlertid at det legges opp til at barna går på tur, griller og/eller har annet opplegg som involverer mat. Ellers får barna brødmat på SFO mandag, onsdag og fredag. FAU foreslår å legge ut en avstemning på Facebook/i Spond-grupper, slik at vi kan finne ut hvor mange foreldre som ønsker SFO-mat 5 dager i uken og evt. varmmat. Det må spesifiseres at dette ikke er et tilbud fra skolen, men et valg foreldrene må ta og som vil medføre økte kostander for foreldrene. Utkast til avstemming lages av representant for Hjerterommet og deles på Spond.
4) Levering av klær til klesbyttedag kan leveres i resepsjonen hele uken før byttedagen.
SAK 02 - Videre diskusjon om levering og henting
Det ønsket oppsatt en gjerde rundt kiss-and-ride, slik at foreldre ikke kjører over/snur bilen over fortauet. Det er et ønske om å endre tidene det er lov å parkere ved gymsalen. Per nå er det lov etter kl. 17, iht. skiltingen. Det ønskes å jobbe for å andre dette tidspunktet til f.eks. kl. 16. Vi sender ikke ut noen meldinger om dette til foreldrene per nå, før det eventuelt skjer en endring. Det følges opp med kommunen og SU.
SAK 03
Det skal sendes ut noe om erfaringene rundt Internasjonal dag, med bilder og informasjon om hva som foregikk. Representant for 6. trinn lager et utkast til dette. Det foreslås at planleggingen av neste års Internasjonal dag starter allerede før sommeren.
SAK 04
Ingen vesentlige oppdateringer rundt status for klesbyttedag (11. november). Utgangspunktet er at barn leverer inn klesplagg og får bonger de kan bruke til å bytte med nye klær. Det foreslås at det også vil være mulig å kjøpe bonger, uten å bytte inn klær, med hensyn til barn i første trinn. Bonger kan selges for en lav sum, f.eks. 10 kr. Dersom det kommer inn mye penger, kan vi se an hva de skal brukes til etter hvert. Det vil sendes ut informasjon om resepsjonens åpningstider og tid for innlevering 10.11.2025.
SAK 05
Representant for 3. trinn skal sende kasserer informasjon om hvem som har tilgang til klassekassene. Dette skal være klassekontaktene og FAU-kasserer. FAU-leder foreslår å gi én ekstra person tilgang, i tilfellet kasserer er indisponert. Representant for 1. trinn melder seg.
SAK 06
Det diskuteres hva søknadsgruppa skal prioritere i 2025/2026. Barna/elevrådet har diverse ønsker til lekeapparater i skolegården, eksempelvis zipline på plenen ved siden av basketbanen. FAU-representantene foreslår å gjøre noe med sandkassen ved 1. og 2. trinn. Den fylles fort opp med vann og blir ubrukelig. Det kommer videre et forslag om å få en scene og potensielt et lydanlegg, som kan brukes til blant annet 17. mai og andre utendørs arrangementer. Vi må høre med rektor om hvilke muligheter vi har til det. Leder sender ut en melding til elevrådet for å høre om de har noen tanker om hva de vil prioritere. Det foreslås å ta med eventuelle prioriterte saker inn i SU, da elevinvolvering er sentralt.
SAK 07 - Eventuelt
1) Det foreslås å sende ut en påminner til de som bor langs veien mellom kiss-and-ride og skolen, om at veien brukes som skolevei. Forslaget kommer etter en ubehagelig hendelse med en beboer. Det tas videre med rektor i SU.
2) KFUR-møte er til neste uke. Saker som meldes til KFUR skal gjelde for alle skoler i kommunen. Det foreslås å melde inn ønske om skøytebane på skolene i Ringerike. Videre skal vi sjekke når helsesykepleier er på skolen, på bakgrunn av at Veien skole har planer om å melde inn dette til KFUR.
3) Ringerike kommune er i gang med å utarbeide en ny frivillig-strategi. Det er utarbeidet en spørreundersøkelse som er sendt ut av kommunen. Representant for 6. trinn deler denne med de andre representantene på Spond, slik at vi kan få tid til å komme med innspill.
4) 7. trinn har hatt besøk av ombudet for barn og unge. Ombudet har hatt en dag med elevene, der de ble satt i ulike dilemmaer. Elevene ble observert gjennom ulike konflikter. Ombudet hadde deretter en prat med foreldrene om hva som er foreldrenes oppdrager-rolle. FAU-leder har fått oversendt materialet ombudet brukte, som skal sendes videre til de andre representantene. Et nyttig og fint opplegg, som er fylkeskommunalt. Det kan være mulig å gjennomføre samme opplegg på de andre trinnene på nyåret, dersom trinnene ønsker dette.
5) Det tas opp en samtale om integrering. Det nevnes å involvere kommunale tolker i opplegg for foreldre. Det foreslås å invitere en eller flere foreldre med innvandrerbakgrunn til å bli med på et FAU-møte. Slik at vi kan høre perspektivet til de vi ønsker å ivareta best mulig. Representant for Hjerterommet og representant 5. trinn kjenner til personer vi kan invitere med på neste møte.
6) Ønske om ny såpe av bedre kvalitet og bedre søppelhåndtering foreslås spilt inn til SU.
7) Det gis en påminnelse om at vi må komme med punkter som er spesifikt viktige å prioritere før jul på neste FAU-møte, da dette blir årets siste. Prioriterte punkter må spikres neste gang.
8) På neste møte må vi også ta opp retningslinjer for 7. klasseavslutning.
NESTE MØTE i FAU er tirsdag 18.november 2025
_______________________________________________________________________________________
Referat FAU-møte Benterud skole 23.09.2025
Til stede:
Ellen Marie (Elma) Due (møteleder)
Frank Haraldsen
Trude Buttingsrud
Annette Bråthen
Ragnhild Haugerud
Ole Magnus Pedersen
Silje Storskogen
Merete Sporsheim
Halvor Benterud (referent)
SAK 01 Saksliste godkjent
SAK 02 Rektor informerer om at første til sjette trinn har vært gjennom foreldremøter. Det har vært godt oppmøte. Syvende trinn skal ha et temamøte i en av ukene som kommer. Lesing er det store temaet for året. Det tyder på at foreldreengasjementet er bra, etter lesing er tatt opp på foreldremøtene. På det organisatoriske, er skolen godt i gang med nyansettelser. Det er plan om å dekke godt opp med fagarbeidere/barne- og ungdomsarbeidere. Skolen har fått ekstra midler til å være prosjekt-skole for «Stenbråtenmetoden». Etter prøveprosjektet kan det tenkes at metoden blir implementert i kommunen og på skolen generelt.
SAK 03 Vedtar at referater godkjennes på Spond fra nå av.
SAK 04 Vi snakker om å eventuelt flytte FAU-siden til skolens side. På den måten kan man sende referater og så videre til skolen/rektor, men vi i FAU vil ikke ha direkte tilgang til å redigere siden. Fordelen er at den aktivt oppdateres og jobbes med, slik at vi ikke vil miste kontrollen når FAU byttes ut.
SAK 05 Spørsmål/innspill til rektor: Parkering ved «hallen» for henting på SFO er per nå ikke tillatt. Flere mener de har fått beskjed om at parkering der er greit etter et visst tidspunkt, spesifikt for henting på SFO på ettermiddagen. Rektor skal dobbeltsjekke, slik at alle foreldre får samme beskjed. Det er et ønske om at parkering der tillates f.eks. etter kl. 15.
Et FAU-medlem reagerer på bruk av skjerm i skoletiden. Det gjelder spesifikt bruk av felles skjerm/tv i forbindelse med matpausene. Enkelte foreldre hører om at dette skjer ofte, men lærerne sier at det ikke er tilfelle. Ifølge rektor har ansatte både ved skole og SFO fått beskjed om at skjerm ikke skal benyttes ved spising. Rektor tar en ny runde for å dobbeltsjekke praksisen rundt dette på trinnene.
Forslag fra et FAU-mdlem om at levering av klær til klesbyttedagen kan skje samtidig med innsamlingsaksjon/samling i internasjonal uke.
Det uttrykkes et ønske om å se på mulighetene rundt SFO-mat igjen. Mat 5 dager i uken vil gå på bekostning av tid med barna. Dersom foreldrene uttrykkelig fremmer et ønske om mat 5 dager i uken, tar rektor dette videre. Et slikt direkte ønske fremsettes ikke per nå.
SAK 06 Valg av ny FAU-leder. Frank Haraldsen velges for ny leder. Elma tar over som kasserer.
SAK 07 TV-aksjonen er 7. trinns ansvar, som utgangspunkt. Vi bør sørge for at minst 5 foreldre tar litt ekstra ansvar for organisering, utdeling av bøsse osv. Frank, representant for 7-trinn, har vært i kontakt med en kontaktperson i kommunen angående roder til TV-aksjonen. Brosyrer er overlevert til rektor, som skal sørge for utdeling til elevene. Mer informasjon kommer, når svar kommer fra kontaktpersonen i kommunen (Gunvor Gamkinn). Det er da snakk om det praktiske ved henting av bøsser, hvor man skal møte opp osv. Invitasjoner til TV-aksjonen skal sendes ut til hele skolen. I forbindelse med TV-aksjonen ønskes det invitert til en samling for kulturutveksling. En samling for deling av mat fra ulike kulturer, innlevering av klær til klesbyttedag, diverse aktiviteter for voksne og barn. Satser på å avholde dette i amfiet. TV-aksjonen starter fra Benterudstua kl 16.00. Sosialt arrangementet/treff starter 14.00. Tanken er å ha et gøy treff som trekker folk, hvor man leker, spiser, leverer inn klær og så går med bøsser etterpå. Elma lager et utkast til invitasjon, som inkluderer både bøssebæring, klesinnsamling og internasjonal dag med mat for ulike kulturer. FAU ordner med tallerkener, søplebøtter, bestikk og alt til arrangementet. Oppmøte for FAU seneste kl. 13.00. Frank tar seg av å stille et åpent spørsmål til elevrådet om hva de kan bidra med til TV-aksjonen.
SAK 08 Organisering av klesbyttedagen er i gang. Dette er i utgangspunktet 3. trinns ansvar. Klær samles inn på internasjonal dag/TV-aksjon samlingen. Klesbyttedagen avholdes 11. november. Kun klær, ikke sko og undertøy. Størrelse minimum 116. På klesbyttedagen kan elevrådet ha kakesalg. Frank tar opp dette med elevrådet.
SAK 09 Forslag om å vedtektsfeste at klassekassa brukes opp før kullet går ut av barneskolen.
SAK 10 Revidering av prosedyrer for overføring av tilganger og roller ved bytte av styre i FAU.