Du er her: Hjem / Samfunnsutvikling / Ny høring av temaplan for overordnet mobilitet i Hønefoss

Innhold

    Ny høring av temaplan for overordnet mobilitet i Hønefoss

    Temaplanen for overordnet mobilitet i Hønefoss er ute på ny høring, og du kan nå lese planen og komme med uttalelse. Frist for uttalelser er 1. februar 2026.

    Om planen

    Innbyggere, bedrifter og besøkende skal oppleve Hønefoss som en trygg by hvor det er enkelt å gå, sykle og ta kollektivtransport. Sentrum skal ha god tilgjengelighet med bil og parkering samtidig som sentrum er beskyttet mot gjennomgangstrafikk og annen unødig biltrafikk.

    Planen forsøker å svare ut hvilke mobilitetsutfordringer Hønefoss har, og hvordan kommunen kan løse utfordringer for å gi mer rom og areal til levende, trygge og trivelige byrom. Målet er at vi sammen skal vi skape en enklere og tryggere reisehverdag.

     

    Har du innspill?

    Dersom du har innspill til planen, kan du sende det gjennom dette skjemaet:

    Send innspill

    Alternativt kan du sende e-post til postmottaket eller brev til Ringerike kommune, Postboks 123 Sentrum, 3502 Hønefoss

    Frist for å sende innspill er 1. februar 2026. 

     

    Tiltakene - Hva, Hvem, Hvor, Hvordan, Hvorfor og Når?

    Trykk på tiltaksboksene for å utvide og finne en figur med tiltaksbeskrivelse.

    Tiltak - Trygge, gode, blågrønne byrom og -akser for alle

    Tiltak 1: Innføre 30 km-t sone i Hønefoss sentrum

    Hva

    Vi senker fartsgrensen til 30 km/t

    Hvem

    Ringerike kommune, Buskerud fylkeskommune og Statens vegvesen er involvert i prosessen

    Hvor

    Hønefoss sentrum

    Hvordan

    Ringerike kommune ber Buskerud fylkeskommune og Statens vegvesen om å innføre 30 km-t sone eller at Statens Vegvesen kommer med nye kriterier for fartsgrenser i tettbygd strøk.

    Hvorfor

    Gjøre det tryggere å ferdes i byen, redusere ulykkesrisiko, og få mindre støy, veistøv og mindre gjennomgående trafikk

    Når

    Prioritert tiltak – planlagt oppstart i 2026.

     

    Tiltak 2.1: Forbedre kryssing av Kongens gate: Sentrum-Fosseparken

    Hva

    Forbedre eksisterende kryss slik at det bli enklere å krysse vegen for alle som går, triller barnevogn, bruker hjelpemiddel og annet

    Hvem

    Ringerike kommune og Buskerud fylkeskommune

    Hvor

    Kongens gate mellom Stangs gate og Kong Rings gate

    Hvordan

    Ved å heve veg eller kryss og tilpasse utformingen av veg

    Hvorfor

    Gjøre det lettere og tryggere å krysse vegen mellom sentrum og Fosseparken, Elvelangs og Søndre park

    Når

    Prioritert tiltak – planlagt oppstart i 2026.

     

    Tiltak 2.2: Forbedre kryssing - hele Kongens gate

    Hva

    Øke tid for myke trafikanter til å krysse Kongens gate på grønt lys. I tillegg, får busser og syklister raskere grønt i lyskryss

    Hvem

    Ringerike kommune, Buskerud fylkeskommune, Brakar og Statens vegvesen

    Hvor

    Kongens gate

    Hvordan

    Endre lyskryssinnstillinger

    Hvorfor

    Gi nok tid til å krysse Kongens gate på en trygg måte mens det er grønt lys og prioritere kollektivt og syklister

    Når

    Prioritert tiltak – planlagt oppstart i 2026.

     

    Tiltak 3: Fra vei til gate

    Hva

    Etablere gatetun og fortau hvor det mangler i dag

    Hvem

    Ringerike kommune

    Hvor

    Kommunale gater i Hønefoss, Heradsbygda og Haugsbygd. Ingenting er bestemt ennå, kom gjerne med innspill til hvor!

    Hvordan

    Forbedre infrastruktur for eksempel med fortau, og fartsdempende tiltak

    Hvorfor

    Gjøre gater tryggere og hyggeligere for barn og folk som går, sykler eller bruker hjelpemidler

    Når

    Planlagt oppstart i perioden 2026-2029

     

    Tiltak 4: Utvide areal til byliv i sentrum

    Hva

    Sommerpilotprosjekter som tester ut nye gågater eller gatetun i sentrum.

    Hvem

    Ringerike kommune, gårdeiere/næringsdrivende og Buskerud fylkeskommune

    Hvor

    Aktuelle lokasjoner: Deler av Storgata, Kirkegata, Kong Rings gate og området utenfor Kuben? Send gjerne innspill!

    Hvordan

    Starte med enkelt pilotprosjekter som vi kan videreutvikle ut fra erfaringer fra de har som vært involvert, besøkende og andre

    Hvorfor

    Økt byliv gjennom hverdagsaktiviteter som øker handel og gir mer plass for servering, uteliv og kulturlivet

    Når

    Vi planlegger oppstart av det første pilotprosjektet i 2027

     

    Tiltak - En mer tilgjengelig by - Trygghet og tilgjengelighet for gående og syklende

    Tiltak 5: Sammenhengende gang- og sykkelruter (kommunale veier)

    Hva

    Etablere et hyggelige og sammenhengende gang- og sykkeltraséer gjennom sentrum

    Hvem

    Ringerike kommune og Buskerud fylkeskommune

    Hvor

    Koble eksisterende gater som allerede er bra tilrettelagt for myke trafikanter. Sende gjerne innspill!

    Hvordan

    Vi starter enkelt med skilting og vegoppmerking langs gang- og sykkeltraséer, og gjør flere forbedringer over tid.

    Hvorfor

    Bidra til en mer tilgjengelig by, som er enda mer attraktiv, tryggere og enklere å gå og sykle i

    Når

    Prioritert tiltak – planlagt oppstart i 2026

     

    Tiltak 6: Vinterdrift av fortau- og sykkelanlegg

    Hva

    Øke vinterdrift og -vedlikehold av fortau og sykkelveger

    Hvem

    Ringerike kommune

    Hvor

    Hønefoss

    Hvordan

    Høyere prioritering av strøing og brøyting

    Hvorfor

    Gjøre det lettere å sykle og gå på vinterstid

    Når

    Prioritert tiltak – planlagt oppstart i vinter 2026/27

     

    Tiltak 7: Nord/sør-aksen sammenhengende sykkelnettverk (fylkesveier)

    Hva

    Gjøre det mulig å sykle trygt fra Almemoen til Hvervenmoen

    Hvem

    Buskerud fylkeskommune og Ringerike kommune            

    Hvor

    Almemoen - Hønengata - sentrum - Osloveien - Hvervenmoen

    Hvordan

    Jobbe for at Buskerud fylkeskommune starter med planlegging og regulering

    Hvorfor

    Knytte de ulike delene av byen sammen og gjør det mer attraktivt og trygt for alle å gå og sykle i, til og fra byen vår

    Når

    Vi har løpende dialog med fylkeskommunen sin samferdselsavdeling og vil ta opp dette i dialogen med mål om permanent tiltak i 2030-2035

     

    Tiltak 8: Øst/vest-aksen sammenhengende sykkelnettverk (fylkesveier)

    Hva

    Gjøre det mulig å sykle trygt fra Heradsbygda til Haugsbygd

    Hvem

    Buskerud fylkeskommune og Ringerike kommune

    Hvor

    Heradsbygda - Hønefoss stasjon - sentrum - Haugsbygd

    Hvordan

    Jobbe for at Buskerud fylkeskommune starter med planlegging og regulering

    Hvorfor

    Knytte de ulike delene av byen sammen og gjør det mer attraktivt og trygt for alle å gå og sykle i, til og fra byen vår

    Når

    Vi har løpende dialog med fylkeskommunen sin samferdselsavdeling og vil ta opp dette i dialogen med mål om permanent tiltak i 2030-2035

     

    Tiltak 9: Nettside mobilitet

    Hva

    Samle all informasjon om mobilitet på et sted. Vi ønsker innspill på hva slags informasjon er relevante for deg!

    Hvem

    Ringerike kommune

    Hvor

    Kommunens nettside

    Hvordan

    Samle eksisterende informasjon og utvikle nye hvis det mangler

    Hvorfor

    Gjøre det enklere å finne informasjon om kollektivtransport, sykling, parkering og annet

    Når

    Planlagt oppstart i perioden 2026-2029

     

    Tiltak 10: Støtte mikromobilitet

    Hva

    Tilrettelegge for trygg og effektiv bruk av sparkesykler, sykler og lett el-kjøretøy

    Hvem

    Ringerike kommune

    Hvor

    I Hønefoss, Haugsbygd og Heradsbygda

    Hvordan

    Finne løsninger sammen med barn, studenter, foreldre og eldre brukere av byen

    Hvorfor

    For å redusere konflikt i fellesområder

    Når

    Planlagt oppstart i perioden 2026-2029

     

    Tiltak 11: Trygge og funksjonelle sykkelstativer

    Hva

    Etablere nye sykkelstativer som er lettere og tryggere å bruke

    Hvem

    Ringerike kommune i samarbeid med gårdeiere

    Hvor

    Knutepunkter i sentrum.

    Hvordan

    Vi skal gradvis investere i nye sykkelstativer hvor det er behov. Komme gjerne med ønsker!

    Hvorfor

    God og tilgjengelig sykkelparkering gjør det enklere å sykle

    Når

    Planlagt oppstart i perioden 2026-2029

     

    Tiltak - En mer tilgjengelig by - Mindre bilkøer og bedre innfartsparkeringer

    Tiltak 12: Innfartsparkering for sentrum

    Hva

    Vurdere om det kan etablere nye innfartsparkeringer i utkanten av sentrum

    Hvem

    Ringerike kommune og Buskerud fylkeskommune

    Hvor

    Nord-, sør-, øst- og vestsida av sentrum.

    Hvordan

    Etablere innfartsparkeringer på egnede ledige kommunale og fylkeskommunale arealer

    Hvorfor

    Åpne opp for flere parkeringsplasser i sentrum for korttidsbruk

    Når

    Etablere parkering på nord- og sørsida fra 2026, vurdere øst- og vestsida (2027-2029) og etablere øst- og vestsida etter behov (2030-)

     

    Tiltak 13: Vurdere "Hønefoss-løsning" for trafikantbetaling

    Hva

    Vurdere bompengeløsning rettet mot gjennomgående trafikk

    Hvem

    Ringerike kommune, Buskerud fylkeskommune og Statens vegvesen

    Hvor

    Hønefoss sentrum

    Hvordan

    Utrede bompengeløsninger som ifølge Statens vegvesen kan ta opptil 5 år fordi det er omfattende medvirknings- og politiske prosesser

    Hvorfor

    Byen vokser, mens veinettet er nær kapasitetsgrensen for bilbruk. Målet er å redusere gjennomgangstrafikken og finansiere ønskede forbedringer i sentrum.

    Når

    Prioritert tiltak – planlagt oppstart i 2026

     

    Tiltak 14: Avgiftssystem for bilparkering

    Hva

    Utrede nytt avgiftssystem som gir flere korttidsplasser i sentrum og som kan støtte grønn transport

    Hvem

    Ringerike kommune

    Hvor

    Parkeringsplasser i og utenfor sentrum

    Hvordan

    Vurdere effektene av endringer i avgiftssystem og innføre tiltak etter behov

    Hvorfor

    Åpne eksisterende parkering for mer korttidsbruk, gi insentiver til å reise grønt og/eller parkere for å gå over bruene

    Når

    Planlagt oppstart i perioden 2027-2031. Tiltak 12 - Innfartsparkering prioriteres

     

    Tiltak 15: Byrom for alle aktiviteter

    Hva

    Bruke utvalgte gateparkeringer til butikk- og serverings areal og gi plass til mer trær, benker og møteplasser

    Hvem

    Ringerike kommune, Buskerud fylkeskommune, lokalt næringsliv og innbyggere

    Hvor

    Deler av Storgata, Kirkegata og framtidige Sundgata? Kom gjerne med innspill!

    Hvordan

    Vurdere aktuelle gater, starte med pilotprosjekter og innføre permanente endringer der det fungere

    Hvorfor

    Skape mer aktivitet i gatene og legge til rette for flere besøkende til butikker, restauranter, kafeer og annet

    Når

    Planlagt oppstart i perioden 2030-2035.

     

    Tiltak - Regionens kollektivknutepunkt

    Tiltak 16: Forbedre kollektivtilbud

    Hva

    Gjøre tilbudet mer attraktivt med lavere priser og/eller økt frekvens

    Hvem

    Ringerike kommune, Buskerud fylkeskommune og Brakar

    Hvor

    I Hønefoss, Haugsbygd og Heradsbygda

    Hvordan

    Bruke inntekt fra kilder som bilparkering og/eller bompenger og annet til å forbedre kollektivtilbudet

    Hvorfor

    Flere skal få muligheten til å velge å ta kollektivt. Det kan gi flere reisende, mindre kø, mindre utslipp og en grønnere Hønefoss

    Når

    Planlagt oppstart i perioden 2026-2030.

     

    Tiltak 17: Fremkommelig forbindelse - Søndre torv til Hønefoss stasjon

    Hva

    Lage en bedre forbindelse mellom Hønefoss stasjon og Søndre torg for myke trafikanter

    Hvem

    Ringerike kommune i samarbeid med Vestre torv utvikling AS

    Hvor

    Mellom Hønefoss stasjon og Søndre torv, langs Stabells gate og Soknedalsveien

    Hvordan

    Vi skal koordinere en prosess for bedre gang- og sykkelforbindelse

    Hvorfor

    For å koble de to knutepunktene tettere sammen

    Når

    Koordineringsprosessen starter i 2026, med forventet gjennomføring i perioden 2030–2035.

     

    Tiltak 18: Skilting

    Hva

    Etablere nye sanntidsskilt på bussholdeplasser som viser når bussene kommer

    Hvem

    Brakar og Buskerud fylkeskommune

    Hvor

    Bussholdeplasser i Hønefoss, Heradsbygda og Haugsbygd og på strekningen mot Oslo

    Hvordan

    Brakar bruker smartere skilt med bedre batteri og tilgang til Wi-Fi

    Hvorfor

    Gjøre kollektivtilbudet mer forutsigbart og enklere å bruke

    Når

    Brakar har allerede begynt installeringen, og kommunen vil jobbe for at flere sanntidsskilt blir etablert fremover

     

    Saksdokumenter

    Dokumentene under er oppdatert etter den første høringsperioden. I hoveddokumentet er endringene fra det første høringsforslaget markert med rød skrift. 

      1. Hoveddokument - temaplan for overordnet mobilitet i Hønefoss
      2. Tiltak på kort sikt - frem mot 2035
      3. Utredning til temaplanen for overordnet mobilitet i Hønefoss, Norconsult 2025
      4. Bakgrunn utredning - arealbruk, befolkning og byplanlegging i Hønefoss
      5. Bakgrunn utredning - relevant mobilitetspolitikk og regelverk i Ringerike kommune, Buskerud fylkeskommune, Brakar og Norge
      6. Medvirkningsrapport
      7. Oppsummering og vurdering av høringsuttalelser
      8. Samlede høringsuttalelser
      9. Sammenhengende sykkeltrase gjennom sentrum fra Hønefoss bru til Kvernbergsund bru
      10. Nasjonal reisevaneundersøkelse (RVU) - tabellrapport Viken Nøkkeltall fra RVU 2019-2023

     

    Parkeringstiltak

    Vi har utviklet en forslag for parkeringstiltak som forklarer hva som er planlagt, og når tiltakene skal gjennomføres.
    Aktiviteter i tidslinjen viser:

    • Utredning / vurdering
    • Pilotprosjekter / Midlertidige endring
    • Permanent endring
    • Permanente endringer etter behovsvurdering  

    Vi foreslår etablering av nye innfartsparkeringsplasser og pilotprosjekter før vi begynner å vurdere permanente endringer i parkeringen i sentrum.
    Tiltakene som gjelder parkering er:

    • Tiltak 4: Gatetun / gågate i sentrum med pilotprosjektene
    • Tiltak 12: Nye innfartsparkering for sentrum
    • Tiltak 14: Ny avgiftssystem for sentrum
    • Tiltak 15: Innføre gradvis endringer til gateparkering med pilotprosjekter

     

    Bompenger rettet mot gjennomgående trafikk

    Bompengeløsningene er foreslått å utrede videre, rettet mot gjennomgangstrafikk. Ifølge innspill fra Statens vegvesen kan prosessen med å innføre slike løsninger ta opptil fem år, fordi den innebærer omfattende utredninger, høringer og politiske prosesser.

     

    Presentasjon av delutredning

    Presentasjonen under inneholder en situasjon med trafikantbetaling for kun de som passerer begge bruene. Kjøring til sentrum ved å passere en bru er gratis i dette scenariet. Dette er et eksempel som finansierer et konkret prosjekt, og ikke en generell avgift. 
     
     

    Har du spørsmål?

    Har du spørsmål om planen, ta kontakt via sentralbordet 32 11 74 00 eller via e-post postmottak@ringerike.kommune.no.

    Siste endret: 04.12.2025

    Fant du det du lette etter?

    Takk for din tilbakemelding

    Hva forsøkte du å finne?