Innhold
Ny høring av temaplan for overordnet mobilitet i Hønefoss
Om planen
Innbyggere, bedrifter og besøkende skal oppleve Hønefoss som en trygg by hvor det er enkelt å gå, sykle og ta kollektivtransport. Sentrum skal ha god tilgjengelighet med bil og parkering samtidig som sentrum er beskyttet mot gjennomgangstrafikk og annen unødig biltrafikk.
Planen forsøker å svare ut hvilke mobilitetsutfordringer Hønefoss har, og hvordan kommunen kan løse utfordringer for å gi mer rom og areal til levende, trygge og trivelige byrom. Målet er at vi sammen skal vi skape en enklere og tryggere reisehverdag.
Har du innspill?
Dersom du har innspill til planen, kan du sende det gjennom dette skjemaet:
Alternativt kan du sende e-post til postmottaket eller brev til Ringerike kommune, Postboks 123 Sentrum, 3502 Hønefoss
Frist for å sende innspill er 1. februar 2026.
Tiltakene - Hva, Hvem, Hvor, Hvordan, Hvorfor og Når?
Trykk på tiltaksboksene for å utvide og finne en figur med tiltaksbeskrivelse.
Tiltak - Trygge, gode, blågrønne byrom og -akser for alle
Tiltak 1: Innføre 30 km-t sone i Hønefoss sentrum
|
Hva |
Vi senker fartsgrensen til 30 km/t |
|
Hvem |
Ringerike kommune, Buskerud fylkeskommune og Statens vegvesen er involvert i prosessen |
|
Hvor |
Hønefoss sentrum |
|
Hvordan |
Ringerike kommune ber Buskerud fylkeskommune og Statens vegvesen om å innføre 30 km-t sone eller at Statens Vegvesen kommer med nye kriterier for fartsgrenser i tettbygd strøk. |
|
Hvorfor |
Gjøre det tryggere å ferdes i byen, redusere ulykkesrisiko, og få mindre støy, veistøv og mindre gjennomgående trafikk |
|
Når |
Prioritert tiltak – planlagt oppstart i 2026. |
Tiltak 2.1: Forbedre kryssing av Kongens gate: Sentrum-Fosseparken
|
Hva |
Forbedre eksisterende kryss slik at det bli enklere å krysse vegen for alle som går, triller barnevogn, bruker hjelpemiddel og annet |
|
Hvem |
Ringerike kommune og Buskerud fylkeskommune |
|
Hvor |
Kongens gate mellom Stangs gate og Kong Rings gate |
|
Hvordan |
Ved å heve veg eller kryss og tilpasse utformingen av veg |
|
Hvorfor |
Gjøre det lettere og tryggere å krysse vegen mellom sentrum og Fosseparken, Elvelangs og Søndre park |
|
Når |
Prioritert tiltak – planlagt oppstart i 2026. |
Tiltak 2.2: Forbedre kryssing - hele Kongens gate
|
Hva |
Øke tid for myke trafikanter til å krysse Kongens gate på grønt lys. I tillegg, får busser og syklister raskere grønt i lyskryss |
|
Hvem |
Ringerike kommune, Buskerud fylkeskommune, Brakar og Statens vegvesen |
|
Hvor |
Kongens gate |
|
Hvordan |
Endre lyskryssinnstillinger |
|
Hvorfor |
Gi nok tid til å krysse Kongens gate på en trygg måte mens det er grønt lys og prioritere kollektivt og syklister |
|
Når |
Prioritert tiltak – planlagt oppstart i 2026. |
Tiltak 3: Fra vei til gate
|
Hva |
Etablere gatetun og fortau hvor det mangler i dag |
|
Hvem |
Ringerike kommune |
|
Hvor |
Kommunale gater i Hønefoss, Heradsbygda og Haugsbygd. Ingenting er bestemt ennå, kom gjerne med innspill til hvor! |
|
Hvordan |
Forbedre infrastruktur for eksempel med fortau, og fartsdempende tiltak |
|
Hvorfor |
Gjøre gater tryggere og hyggeligere for barn og folk som går, sykler eller bruker hjelpemidler |
|
Når |
Planlagt oppstart i perioden 2026-2029 |
Tiltak 4: Utvide areal til byliv i sentrum
|
Hva |
Sommerpilotprosjekter som tester ut nye gågater eller gatetun i sentrum. |
|
Hvem |
Ringerike kommune, gårdeiere/næringsdrivende og Buskerud fylkeskommune |
|
Hvor |
Aktuelle lokasjoner: Deler av Storgata, Kirkegata, Kong Rings gate og området utenfor Kuben? Send gjerne innspill! |
|
Hvordan |
Starte med enkelt pilotprosjekter som vi kan videreutvikle ut fra erfaringer fra de har som vært involvert, besøkende og andre |
|
Hvorfor |
Økt byliv gjennom hverdagsaktiviteter som øker handel og gir mer plass for servering, uteliv og kulturlivet |
|
Når |
Vi planlegger oppstart av det første pilotprosjektet i 2027 |
Tiltak - En mer tilgjengelig by - Trygghet og tilgjengelighet for gående og syklende
Tiltak 5: Sammenhengende gang- og sykkelruter (kommunale veier)
|
Hva |
Etablere et hyggelige og sammenhengende gang- og sykkeltraséer gjennom sentrum |
|
Hvem |
Ringerike kommune og Buskerud fylkeskommune |
|
Hvor |
Koble eksisterende gater som allerede er bra tilrettelagt for myke trafikanter. Sende gjerne innspill! |
|
Hvordan |
Vi starter enkelt med skilting og vegoppmerking langs gang- og sykkeltraséer, og gjør flere forbedringer over tid. |
|
Hvorfor |
Bidra til en mer tilgjengelig by, som er enda mer attraktiv, tryggere og enklere å gå og sykle i |
|
Når |
Prioritert tiltak – planlagt oppstart i 2026 |
Tiltak 6: Vinterdrift av fortau- og sykkelanlegg
|
Hva |
Øke vinterdrift og -vedlikehold av fortau og sykkelveger |
|
Hvem |
Ringerike kommune |
|
Hvor |
Hønefoss |
|
Hvordan |
Høyere prioritering av strøing og brøyting |
|
Hvorfor |
Gjøre det lettere å sykle og gå på vinterstid |
|
Når |
Prioritert tiltak – planlagt oppstart i vinter 2026/27 |
Tiltak 7: Nord/sør-aksen sammenhengende sykkelnettverk (fylkesveier)
|
Hva |
Gjøre det mulig å sykle trygt fra Almemoen til Hvervenmoen |
|
Hvem |
Buskerud fylkeskommune og Ringerike kommune |
|
Hvor |
Almemoen - Hønengata - sentrum - Osloveien - Hvervenmoen |
|
Hvordan |
Jobbe for at Buskerud fylkeskommune starter med planlegging og regulering |
|
Hvorfor |
Knytte de ulike delene av byen sammen og gjør det mer attraktivt og trygt for alle å gå og sykle i, til og fra byen vår |
|
Når |
Vi har løpende dialog med fylkeskommunen sin samferdselsavdeling og vil ta opp dette i dialogen med mål om permanent tiltak i 2030-2035 |
Tiltak 8: Øst/vest-aksen sammenhengende sykkelnettverk (fylkesveier)
|
Hva |
Gjøre det mulig å sykle trygt fra Heradsbygda til Haugsbygd |
|
Hvem |
Buskerud fylkeskommune og Ringerike kommune |
|
Hvor |
Heradsbygda - Hønefoss stasjon - sentrum - Haugsbygd |
|
Hvordan |
Jobbe for at Buskerud fylkeskommune starter med planlegging og regulering |
|
Hvorfor |
Knytte de ulike delene av byen sammen og gjør det mer attraktivt og trygt for alle å gå og sykle i, til og fra byen vår |
|
Når |
Vi har løpende dialog med fylkeskommunen sin samferdselsavdeling og vil ta opp dette i dialogen med mål om permanent tiltak i 2030-2035 |
Tiltak 9: Nettside mobilitet
|
Hva |
Samle all informasjon om mobilitet på et sted. Vi ønsker innspill på hva slags informasjon er relevante for deg! |
|
Hvem |
Ringerike kommune |
|
Hvor |
Kommunens nettside |
|
Hvordan |
Samle eksisterende informasjon og utvikle nye hvis det mangler |
|
Hvorfor |
Gjøre det enklere å finne informasjon om kollektivtransport, sykling, parkering og annet |
|
Når |
Planlagt oppstart i perioden 2026-2029 |
Tiltak 10: Støtte mikromobilitet
|
Hva |
Tilrettelegge for trygg og effektiv bruk av sparkesykler, sykler og lett el-kjøretøy |
|
Hvem |
Ringerike kommune |
|
Hvor |
I Hønefoss, Haugsbygd og Heradsbygda |
|
Hvordan |
Finne løsninger sammen med barn, studenter, foreldre og eldre brukere av byen |
|
Hvorfor |
For å redusere konflikt i fellesområder |
|
Når |
Planlagt oppstart i perioden 2026-2029 |
Tiltak 11: Trygge og funksjonelle sykkelstativer
|
Hva |
Etablere nye sykkelstativer som er lettere og tryggere å bruke |
|
Hvem |
Ringerike kommune i samarbeid med gårdeiere |
|
Hvor |
Knutepunkter i sentrum. |
|
Hvordan |
Vi skal gradvis investere i nye sykkelstativer hvor det er behov. Komme gjerne med ønsker! |
|
Hvorfor |
God og tilgjengelig sykkelparkering gjør det enklere å sykle |
|
Når |
Planlagt oppstart i perioden 2026-2029 |
Tiltak - En mer tilgjengelig by - Mindre bilkøer og bedre innfartsparkeringer
Tiltak 12: Innfartsparkering for sentrum
|
Hva |
Vurdere om det kan etablere nye innfartsparkeringer i utkanten av sentrum |
|
Hvem |
Ringerike kommune og Buskerud fylkeskommune |
|
Hvor |
Nord-, sør-, øst- og vestsida av sentrum. |
|
Hvordan |
Etablere innfartsparkeringer på egnede ledige kommunale og fylkeskommunale arealer |
|
Hvorfor |
Åpne opp for flere parkeringsplasser i sentrum for korttidsbruk |
|
Når |
Etablere parkering på nord- og sørsida fra 2026, vurdere øst- og vestsida (2027-2029) og etablere øst- og vestsida etter behov (2030-) |
Tiltak 13: Vurdere "Hønefoss-løsning" for trafikantbetaling
|
Hva |
Vurdere bompengeløsning rettet mot gjennomgående trafikk |
|
Hvem |
Ringerike kommune, Buskerud fylkeskommune og Statens vegvesen |
|
Hvor |
Hønefoss sentrum |
|
Hvordan |
Utrede bompengeløsninger som ifølge Statens vegvesen kan ta opptil 5 år fordi det er omfattende medvirknings- og politiske prosesser |
|
Hvorfor |
Byen vokser, mens veinettet er nær kapasitetsgrensen for bilbruk. Målet er å redusere gjennomgangstrafikken og finansiere ønskede forbedringer i sentrum. |
|
Når |
Prioritert tiltak – planlagt oppstart i 2026 |
Tiltak 14: Avgiftssystem for bilparkering
|
Hva |
Utrede nytt avgiftssystem som gir flere korttidsplasser i sentrum og som kan støtte grønn transport |
|
Hvem |
Ringerike kommune |
|
Hvor |
Parkeringsplasser i og utenfor sentrum |
|
Hvordan |
Vurdere effektene av endringer i avgiftssystem og innføre tiltak etter behov |
|
Hvorfor |
Åpne eksisterende parkering for mer korttidsbruk, gi insentiver til å reise grønt og/eller parkere for å gå over bruene |
|
Når |
Planlagt oppstart i perioden 2027-2031. Tiltak 12 - Innfartsparkering prioriteres |
Tiltak 15: Byrom for alle aktiviteter
|
Hva |
Bruke utvalgte gateparkeringer til butikk- og serverings areal og gi plass til mer trær, benker og møteplasser |
|
Hvem |
Ringerike kommune, Buskerud fylkeskommune, lokalt næringsliv og innbyggere |
|
Hvor |
Deler av Storgata, Kirkegata og framtidige Sundgata? Kom gjerne med innspill! |
|
Hvordan |
Vurdere aktuelle gater, starte med pilotprosjekter og innføre permanente endringer der det fungere |
|
Hvorfor |
Skape mer aktivitet i gatene og legge til rette for flere besøkende til butikker, restauranter, kafeer og annet |
|
Når |
Planlagt oppstart i perioden 2030-2035. |
Tiltak - Regionens kollektivknutepunkt
Tiltak 16: Forbedre kollektivtilbud
|
Hva |
Gjøre tilbudet mer attraktivt med lavere priser og/eller økt frekvens |
|
Hvem |
Ringerike kommune, Buskerud fylkeskommune og Brakar |
|
Hvor |
I Hønefoss, Haugsbygd og Heradsbygda |
|
Hvordan |
Bruke inntekt fra kilder som bilparkering og/eller bompenger og annet til å forbedre kollektivtilbudet |
|
Hvorfor |
Flere skal få muligheten til å velge å ta kollektivt. Det kan gi flere reisende, mindre kø, mindre utslipp og en grønnere Hønefoss |
|
Når |
Planlagt oppstart i perioden 2026-2030. |
Tiltak 17: Fremkommelig forbindelse - Søndre torv til Hønefoss stasjon
|
Hva |
Lage en bedre forbindelse mellom Hønefoss stasjon og Søndre torg for myke trafikanter |
|
Hvem |
Ringerike kommune i samarbeid med Vestre torv utvikling AS |
|
Hvor |
Mellom Hønefoss stasjon og Søndre torv, langs Stabells gate og Soknedalsveien |
|
Hvordan |
Vi skal koordinere en prosess for bedre gang- og sykkelforbindelse |
|
Hvorfor |
For å koble de to knutepunktene tettere sammen |
|
Når |
Koordineringsprosessen starter i 2026, med forventet gjennomføring i perioden 2030–2035. |
Tiltak 18: Skilting
|
Hva |
Etablere nye sanntidsskilt på bussholdeplasser som viser når bussene kommer |
|
Hvem |
Brakar og Buskerud fylkeskommune |
|
Hvor |
Bussholdeplasser i Hønefoss, Heradsbygda og Haugsbygd og på strekningen mot Oslo |
|
Hvordan |
Brakar bruker smartere skilt med bedre batteri og tilgang til Wi-Fi |
|
Hvorfor |
Gjøre kollektivtilbudet mer forutsigbart og enklere å bruke |
|
Når |
Brakar har allerede begynt installeringen, og kommunen vil jobbe for at flere sanntidsskilt blir etablert fremover |
Saksdokumenter
Dokumentene under er oppdatert etter den første høringsperioden. I hoveddokumentet er endringene fra det første høringsforslaget markert med rød skrift.
- Hoveddokument - temaplan for overordnet mobilitet i Hønefoss
- Tiltak på kort sikt - frem mot 2035
- Utredning til temaplanen for overordnet mobilitet i Hønefoss, Norconsult 2025
- Bakgrunn utredning - arealbruk, befolkning og byplanlegging i Hønefoss
- Bakgrunn utredning - relevant mobilitetspolitikk og regelverk i Ringerike kommune, Buskerud fylkeskommune, Brakar og Norge
- Medvirkningsrapport
- Oppsummering og vurdering av høringsuttalelser
- Samlede høringsuttalelser
- Sammenhengende sykkeltrase gjennom sentrum fra Hønefoss bru til Kvernbergsund bru
- Nasjonal reisevaneundersøkelse (RVU) - tabellrapport Viken Nøkkeltall fra RVU 2019-2023
Parkeringstiltak
Vi har utviklet en forslag for parkeringstiltak som forklarer hva som er planlagt, og når tiltakene skal gjennomføres.
Aktiviteter i tidslinjen viser:
- Utredning / vurdering
- Pilotprosjekter / Midlertidige endring
- Permanent endring
- Permanente endringer etter behovsvurdering
Vi foreslår etablering av nye innfartsparkeringsplasser og pilotprosjekter før vi begynner å vurdere permanente endringer i parkeringen i sentrum.
Tiltakene som gjelder parkering er:
- Tiltak 4: Gatetun / gågate i sentrum med pilotprosjektene
- Tiltak 12: Nye innfartsparkering for sentrum
- Tiltak 14: Ny avgiftssystem for sentrum
- Tiltak 15: Innføre gradvis endringer til gateparkering med pilotprosjekter
Bompenger rettet mot gjennomgående trafikk
Bompengeløsningene er foreslått å utrede videre, rettet mot gjennomgangstrafikk. Ifølge innspill fra Statens vegvesen kan prosessen med å innføre slike løsninger ta opptil fem år, fordi den innebærer omfattende utredninger, høringer og politiske prosesser.
Presentasjon av delutredning
Har du spørsmål?
Har du spørsmål om planen, ta kontakt via sentralbordet 32 11 74 00 eller via e-post postmottak@ringerike.kommune.no.

